Turisme

Marina d'Or deixa penjats els clients i s'enfronta a una allau d'indemnitzacions

Les associacions de consumidors animen a reclamar el reemborsament de les reserves, a més de possibles danys i perjudicis

Instal·lacions de Marina d'Or

ValènciaEls clients poden reclamar a Marina d'Or el reemborsament de les reserves, però també els danys i perjudicis que hagin patit a conseqüència de la cancel·lació de les seves vacances. Aquesta ha estat la resposta de l'entitat en defensa dels drets dels consumidors Facua-Consumidores en Acción a la sorprenent decisió del complex turístic ubicat a la localitat valenciana d'Orpesa (Plana Alta) de tancar diumenge els hotels i el balneari. Es tracta d'una mesura que suposa avançar notablement la fi de la temporada de platja, que inicialment estava previst que es prolongués fins al desembre.

Tot i que la companyia no ha explicat les causes d'aquesta resolució ni tampoc quan té previst reobrir, la decisió coincideix amb la venda, ara fa un mes, del complex per part del fons estatunidenc Farallon Capital Management a l'espanyol Grupo Fuertes –propietari d'empreses del sector de l'agroalimentació com El Pozo o Cefusa–. Farallon havia comprat Marina d'Or el 2019 al seu fundador, l'empresari barceloní resident al País Valencià Jesús Ger. L'operació té lloc després que el grup inversor nord-americà hagi reformat bona part del complex i que en aquests moments només falti el vistiplau de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) perquè es culmini.

A l'agost també es va saber que el Grupo Fuertes havia acordat amb Hoteles Magic Costa Blanca, companyia amb seu a Benidorm, que la segona s'encarregués de la gestió del complex. Magic Costa Blanca és una empresa que ja compta amb 10 hotels i 2 complexos d'apartaments a Benidorm, l'Alfàs del Pi, Gandia, Finestrat i la Vila Joiosa.

Facua ha detallat que, amb independència del reemborsament de les reserves, els afectats poden demanar que se'ls indemnitzi per tots els danys que la cancel·lació els hagi provocat. Així, poden exigir els diners dels possibles transports que hagin contractat per viatjar fins al complex turístic, les entrades ja comprades per a espectacles que se celebrin a la zona, així com danys morals per la pèrdua del seu destí per a les vacances. L'organització recorda que l'article 1101 del Codi Civil estableix que "queden subjectes a la indemnització dels danys i perjudicis causats els que en el compliment de les seves obligacions incorreguessin en dol, negligència o morositat". A més dels visitants, la decisió deixa una altra incògnita: què passarà amb la plantilla de l'empresa, que de mitjana és de 941 treballadors però que a l'estiu arriba als 1.420.

Imatge de la web de Marina d'Or en la qual s'informa que l'activitat es recuperarà "la temporada vinent", però sense especificar cap data.

Patrocini de concursos de bellesa i esdeveniments esportius

El complex Marina d'Or està orientat al turisme familiar, de luxe o més modest, i inclou hotels, espais d'oci i apartaments turístics. Està construït sobre una superfície aproximada d'1,4 milions de metres quadrats, dels quals més de mig milió estan destinats a zones verdes i àrees enjardinades. Per a la seva promoció, els impulsors van apostar per una intensa activitat publicitària i el patrocini de concursos de bellesa i esdeveniments esportius.

La crisi financera i del sector immobiliari de l'any 2008 va suposar un colp dur per al complex turístic, que el va arrossegar fins a la compra i capitalització del seu deute bancari per part del fons Farallon. Després de la inversió de desenes de milions d'euros per millorar les instal·lacions i afrontar l'impacte de la pandèmia dels anys 2020 i 2021, experts citats per l'agència Europa Press han augurat per al complex unes bones perspectives i han destacat que té una economia sanejada.

stats