Automoció

Ford vol acomiadar un terç dels treballadors i deixar la factoria valenciana d'Almussafes en mínims històrics

Es tracta de la quarta retallada des del 2020 i redueix la plantilla a poc més de 3.000 empleats

3 min
Punt d'entrada a les instal·lacions de Ford a la planta valenciana d'Almussafes.

ValènciaMínim històric amb 3.178 operaris. Aquest serà el resultat de la nova retallada que patirà la planta valenciana de Ford. Es tracta de la quarta des del 2020. Així ho ha anunciat aquest dimecres la companyia, que ha explicat que pretén acomiadar 1.622 treballadors. La xifra suposa més d'una quarta part de l'actual plantilla, que és de 4.800 empleats, dels quals 700 ja es troben afectats per un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO). Es tracta d'una notícia nefasta per a la indústria valenciana, ja que segons dades de la Generalitat, l'any 2022 Ford generava l'11,24% del producte interior brut del País Valencià i 25.000 llocs de treball, sumant directes i indirectes.

Segons ha defensat l'empresa mitjançant un comunicat, actualment en la factoria existeix un excedent de personal que s'hauria de resoldre amb 626 acomiadaments definitius, mentre que per a 966 empleats es podria negociar una possible recontractació el 2027 quan la planta recuperi part de la càrrega de treball perduda els últims anys amb l'inici de la producció d'un nou vehicle.

Després de la difusió de la notícia, el sindicat UGT, el majoritari a la factoria, ha fet pública una nota de premsa en què ha emfatitzat que cal trobar un acord per a les baixes incentivades i solucions transitòries "viables" per a la resta d'afectats. Per facilitar el pacte, UGT confia en la implicació de les administracions i la predisposició de Ford.

El portaveu del sindicat a la fàbrica, Carlos Faubel, ha explicat a l'agència Efe que la UGT no considera viable que els 966 treballadors rebin una indemnització per acomiadament de 20 dies de sou per any treballat a l'empresa i la possibilitat de la seva tornada a la companyia posteriorment. "Tres anys és massa temps fora de l'àmbit laboral", ha emfatitzat. Per això, ha proposat fórmules com les creades durant la pandèmia de coronavirus, que incloguin plans de formació que no consumeixin la prestació per desocupació. Segons Faubel, és "complex, però possible".

Poca demanda del vehicle elèctric i competència asiàtica

La causa de la retallada de la plantilla de la factoria valenciana és la contínua disminució de la càrrega de feina que pateix la planta. Si ara fa uns anys a les seves instal·lacions es produïen cinc models, actualment només se'n fabrica un. Aquesta situació s'allargarà, com a mínim, fins al 2027, quan la companyia té previst l'inici de producció d'un nou vehicle híbrid, un model del qual està previst fabricar 300.000 unitats anuals a Almussafes.

Cal recordar que la fàbrica valenciana va ser triada el 2022 per acollir la producció dels nous vehicles elèctrics de Ford a Europa. En aquella aposta van ser claus un pacte de contenció salarial, una major flexibilitat horària, l'ampliació de la jornada i la reducció de la plantilla de 1.144 empleats. Tot i aquests sacrificis, la crisi del sector ha provocat la contínua reducció de la plantilla d'Almussafes, que el 2020 tenia 7.000 empleats i n'havia tingut 10.052 el 2015.

L'estancament de Ford es produeix, segons l'empresa, per la competència dels fabricants asiàtics i per l'escassa demanda de vehicles elèctrics. Tant és així, que ara fa un mes la companyia va renunciar a les ajudes del govern espanyol per a la fabricació del vehicle elèctric i va deixar perdre els 37,6 milions d'euros que l'executiu estatal li havia concedit en la segona convocatòria d'ajudes del projecte estratègic per a la recuperació i transformació econòmica del vehicle elèctric i connectat (PERTE VEC). Es tractava de la segona ocasió en què la multinacional prenia aquesta mesura, ja que el 2022 també va renunciar a unes ajudes de 106 milions per al mateix objectiu. Mesos després, Ford corregia la decisió presentant-se a la segona convocatòria d'ajudes de l'executiu de Pedro Sánchez, de la qual després també ha desistit.

stats