Ford tria la planta d'Almussafes per fabricar els seus nous models elèctrics a Europa
La decisió garanteix la viabilitat de la factoria valenciana, que estava amenaçada
ValènciaLa planta valenciana de Ford a Almussafes ha estat finalment la triada per acollir la producció dels dos nous vehicles elèctrics del fabricant automobilístic estatunidenc a Europa en una decisió que suposa garantir el manteniment de les instal·lacions, atès que el 2024 finalitzava la meitat de la càrrega de treball que té actualment. En la cursa pels nous models, Almussafes s'ha imposat a l'altra candidata, Saarlouis, ciutat ubicada a l'estat federat de Saarland (Alemanya).
"Portar la nostra arquitectura completament nova de vehicles elèctrics a València ens ajudarà a construir un negoci rendible a Europa, cosa que assegurarà ocupació d'alt valor i augmentarà l'oferta de Ford de vehicles elèctrics premium, d'alt rendiment i totalment connectats que satisfacin la demanda dels nostres clients europeus", ha dit Stuart Rowley, president de Ford Europa i director de transformació i qualitat de Ford Motor Company mitjançant un comunicat aquest migdia.
La decisió l'havien avançat a mig matí el ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme i la Generalitat Valenciana, que s'han felicitat per la mesura. Des de l'executiu central han destacat que la tria de la planta valenciana permet "salvar l'empresa" i que amb aquest objectiu els governs espanyol i valencià "han fet una gran feina durant molts mesos", informa Núria Rius Montaner. També ha valorat molt positivament l'acord el cap del Consell, Ximo Puig, que ha qualificat l'elecció d'Almussafes de "fita històrica" i que l'ha atribuït al fet que el País Valencià és un "territori amable per a la inversió". En una compareixença convocada expressament per valorar la decisió de Ford, Puig també ha destacat la importància per a l'economia valenciana d'una fàbrica que té 6.000 treballadors i que dona feina a més de 25.000 famílies de manera indirecta. A més, i segons dades de la Generalitat Valenciana, l'11% del PIB del País Valencià està vinculat amb la fàbrica automobilística.
Compromís de contenció salarial i flexibilitat horària
En l'aposta per Almussafes ha estat clau el pacte de contenció salarial acordat al gener per la UGT –el principal sindicat a la factoria, amb 21 dels 35 delegats del comitè d'empresa– i la direcció de la companyia a Europa. L'acord, que estava condicionat a l'elecció de la planta valenciana, preveu una contenció dels sous fins al 2027, amb augments no consolidables en les taules salarials que sumen 7.000 euros entre el 2022 i el 2025. Arribat el 2026, es tornaran a aplicar increments equivalents a les pujades de l'IPC. El document també inclou la possibilitat d'aplicar torns flexibles en funció de la càrrega de producció, la de treballar els dissabtes i l'ampliació de la jornada diària en 15 minuts per torn.
Es tracta d'un pacte que va comptar amb els vots en contra de la resta de sindicats –Intersindical, CCOO i CGT–, que consideraven que les condicions econòmiques i laborals que hi ha són prou competitives perquè la direcció de l'empresa apostés per Almussafes "sense necessitat de retallar encara més els salaris i els drets”. També demanaven un referèndum entre la plantilla que finalment no es va dur a terme per l'oposició de la UGT.
La decisió garanteix la continuïtat de la factoria durant els pròxims anys, atès que, dels quatre models que es fabriquen a Almussafes –Kuga, Transit, Galaxy i S-Max–, els tres últims aniran deixant-se de produir progressivament fins al 2024, mantenint-se únicament el Kuga, que, això sí, representa més de la meitat dels vehicles muntats actualment. Pel que fa a motors, en aquests moments es fabriquen els Ecoboost de 2.0 i 2.3 litres i en l'últim trimestre d'aquest any s'iniciarà la producció del motor Duratec 2.5 litres, un motor híbrid que equipa el Kuga PEHV (híbrid endollable).
Des de la UGT han emès un comunicat en què s'han felicitat per la decisió i han destacat que l'anunci suposa garantir "una càrrega de treball i ocupació per a més d'una dècada". Amb tot, també han alertat que "significarà la realització d'una profunda transformació cap a noves tecnologies i maneres de fabricació". "Caldrà negociar com i quan es duu a terme aquesta transformació, quin volum d'ocupació es requerirà en un futur i de quina manera es redimensionarà la plantilla", han afegit.
La d'aquest dimecres és la segona vegada en l'última dècada que Ford aposta per la planta valenciana en detriment de factories del nord d'Europa, ja que el 2012 la companyia va anunciar el tancament de la seva planta a la ciutat belga de Genk –on treballaven 4.300 persones– i va traslladar la seva producció a Almussafes.
També va suposar una victòria per a la indústria valenciana el recent anunci de Volkswagen, que va dir que instal·larà a Sagunt una gigafactoria de bateries. Es tracta d'una instal·lació que es preveu que entri en funcionament el 2026 i que doni feina a unes 3.000 persones, només de manera directa.