Automoció

Ford renuncia als 106 M€ del PERTE per fabricar cotxes elèctrics a Almussafes

El grup automobilístic, que ha retallat previsions, assegura que la decisió no compromet la planta valenciana

Ford fabrica a Almussafes el seu primer cotxe híbrid a Europa

ValènciaEl grup automobilístic Ford ha renunciat a les ajudes del projecte estratègic per a la recuperació i transformació econòmica (PERTE) del vehicle elèctric i connectat (VEC), pel qual se li havien assignat 106 milions d'euros. La companyia ho ha anunciat aquest dimecres a través d'un comunicat en el qual assenyala que les previsions de producció per a Europa "introdueixen un retard en els seus plans de treball per a Espanya". Segons l'empresa, aquesta circumstància els impedeix aprofitar el programa finançat amb fons europeus.

Amb tot, l'automobilística dels Estats Units assegura que aquesta decisió no afebleix "el seu compromís amb la planta valenciana d'Almussafes" i insisteix que les operacions de la companyia a Espanya continuen sent una part fonamental de la seva estratègia per a Europa.

En el comunicat, Ford també agraeix al govern espanyol la seva cooperació i afirma que espera treballar en col·laboració amb l'executiu estatal i la Generalitat Valenciana per buscar oportunitats de finançament addicionals a mesura que avanci en la producció d'una gamma de vehicles totalment elèctrics per al 2030.

Confiança de la Generalitat Valenciana

Des de la Generalitat Valenciana han explicat a l'ARA que tant el ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme com el mateix Consell eren coneixedors de la decisió, de la qual havien sigut informats per part de la companyia en reunions recents. També asseguren que l'empresa "manté tots els seus compromisos de futur amb la fàbrica d'Almussafes" i que la decisió és "un canvi de terminis, però no de plans". En aquesta línia, el director general de Coordinació d'Acció de Govern i responsable de l'Oficina Valenciana per a la Recuperació de la Generalitat, Juan Ángel Poyatos, ha insistit que al País Valencià "hi ha Ford per llarg" i que només es tracta "d'un ajustament temporal d'inversions".

Des del Consell reiteren que la decisió de Ford no erosiona la confiança de la Generalitat ni de l'executiu espanyol en la companyia, a la qual "continuen oferint tot el seu suport" en el seu camí cap a l'electrificació. En aquest sentit, esperen que les administracions estatal i europea puguin posar en marxa ajudes equivalents al PERTE en el moment que Ford decideixi fer les inversions que ara ajorna.

Fonts coneixedores de les converses entre Ford, el ministeri d'Indústria i la Generalitat Valenciana han assegurat a l'ARA que la decisió de la companyia no estaria vinculada a cap previsió econòmica pessimista per als pròxims semestres, sinó a l'objectiu de la companyia de millorar els seus plans de producció. Es tracta, segons aquestes fonts, d'unes modificacions que requereixen més temps i impedeixen a Ford complir els terminis fixats per rebre les ajudes del PERTE, que exigeixen concloure les inversions abans del 30 de setembre del 2025.

Com en el cas del govern valencià, els representants de la UGT –el principal sindicat a la factoria, amb 21 dels 35 delegats del comitè d'empresa– confien en Ford i han demanat "tranquil·litat" tant a la plantilla com al conjunt de la societat, ja que afirmen que "no està en qüestió la realització de les inversions", sinó quan es faran.

En canvi, els representants de CCOO i CGT són més escèptics. Els primers han reclamat comptar amb més informació sobre la decisió i les seves conseqüències, mentre que els segons han afirmat que "sembla que hi ha un retard en la producció dels vehicles elèctrics" que consideren "preocupant perquè els terminis variaran".

Dos nous vehicles elèctrics

L'anunci de Ford es produeix només dos mesos després que la companyia escollís la planta d'Almussafes per desenvolupar els dos nous vehicles elèctrics i s'imposés així a l'alemanya de Saarlouis, amb la qual competia. Aquesta decisió hauria de garantir la continuïtat de la fàbrica durant els pròxims anys, ja que Ford ha decidit que a partir del 2030 tots els seus vehicles seran elèctrics.

La planta valenciana té prop de 6.000 treballadors directes i la seva indústria auxiliar dona feina a 25.000 famílies. A més, i segons dades de la Generalitat Valenciana, l'11% del PIB del País Valencià està vinculat a la fàbrica automobilística.

stats