«'Esto es España y, si quieres que te sirvamos, lo pides en castellano'»

Un ciutadà de Xàtiva denuncia una presumpta discriminació lingüística en un restaurant del Grau de Castelló

Un cambrer serveix una paella en una terrassa d'un restaurant de la platja de la Malvarrosa de València
03/08/2021
3 min

València"A mí me parece muy bien que quieras hablar en tu dialecto, pero esto es España, y si quieres que te sirvamos, lo haces en castellano”. És la resposta que Rafa Simó, un veí de Xàtiva (la Costera), afirma que va rebre aquest diumenge passat del gerent del restaurant Suquet de Rap del Grau de Castelló de la Plana, on estava acompanyat de la seva germana i pares. 

En declaracions a l'ARA, Simó ha explicat que l'incident es va iniciar quan la cambrera que els atenia els va demanar "de molt males maneres" i amb una actitud "prepotent, bufant com indignada per escoltar-nos en valencià", que li parlessin en castellà. El desencontre amb la treballadora va propiciar la intervenció de l'encarregat de l'establiment, que, segons el relat de Simó, va insistir que si volien ser atesos havien d'expressar-se en castellà, i que va afegir que es "negava a continuar parlant" amb ells si seguien utilitzant el valencià.

Davant aquesta presumpta discriminació lingüística, Simó i la seva família van decidir marxar del restaurant, però interposant abans una reclamació, en què és la llengua, de nou, el motiu de conflicte. "En aquest punt va intervenir el gerent, que ens va amenaçar de telefonar la Policia Portuària si no utilitzàvem el castellà en el document i va dir: A mí me parece muy bien que quieras hablar en tu dialecto, pero esto es España, y si quieres que te sirvamos, lo haces en castellano", relata el veí de Xàtiva. L'incident es va resoldre amb la presència dels agents, que, segons Simó, van retreure als restauradors que intentessin impedir que la reclamació fos escrita en valencià i que haguessin sol·licitat la seva intervenció per un conflicte així.

24 hores després de l'incident, Simó, que no va rebre el suport de la resta de clients, explica a l'ARA que va passar un tràngol, sobretot perquè estava acompanyat dels seus pares, "que no estan acostumats a moments de tensió així". Amb tot, afirma que donar a conèixer els fets, decisió presa per ell i la seva germana, els ha fet "sentir millor". "Mai m'havia passat una cosa així. Potser alguna cosa semblant en algun tràmit amb l'administració, però mai havia vist que una actitud així d'una treballadora fos referendada pels seus superiors i que, fins i tot, estos anaren més enllà", emfatitza el veí de la capital de la Costera.

Denúncies davant el ministeri de Consum i l’Oficina de Drets Lingüístics

La gravetat del cas ha propiciat la intervenció de la Plataforma per la Llengua, que completarà la denúncia ja interposada per Rafa Simó davant l’Oficina de Drets Lingüístics de la Generalitat Valenciana i el ministeri de Consum. Segons el delegat de l'entitat al País Valencià, Manuel Carceller, els fets constitueixen un incompliment de la normativa que estableix que "les persones consumidores i usuàries tenen dret a utilitzar qualsevol de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana".

"Igualment, la llei d'ús i ensenyament del valencià conté diversos preceptes que expliciten els drets que emparen Rafael Simó d'expressar-se en valencià en una activitat mercantil, i que diu que en cap cas ningú no podrà ser discriminat pel fet d’usar qualsevol de les dues llengües oficials", explica Carceller.

Per acabar, el portaveu de la Plataforma per la Llengua recorda que l’Estatut dels Consumidors preveu infraccions per discriminació i sol·licitaran que s’iniciï un expedient sancionador contra el restaurant per negativa a satisfer una demanda normal del consumidor i per incompliment del deure legal de garantir l'atenció en valencià. 

L'ARA ha intentat posar-se en contacte amb els responsables del restaurant el Suquet de Rap del Grau de Castelló de la Plana per conèixer la seva versió dels fets, però no ha obtingut resposta. Amb tot, el l'establiment sí ha realitzat una publicació mitjançant el seu perfil de Facebook on afirma que la negativa de la cambrera té el seu origen en el fet que es tracta d'una empleada procedent de la Comunitat de Madrid. En el cas del gerent, addueix que és nascut en un altre país. El principal element de discrepància amb el relat de Rafa Simó és que els responsables del Suquet de Rap afirmen que la petició a la família de Xàtiva perquè parlessin en castellà es va realitzar "amablement" adduint el desconeixement del valencià i que la resposta negativa dels clients es va produir "amb males formes i desconsiderada".

stats