"Esto es España y se habla la lengua nacional"
Denuncien que els cambrers d'un bar de Gandia es van negar a atendre un client per adreçar-s'hi en valencià
ValènciaLa Plataforma per la Llengua ha denunciat un nou cas de discriminació lingüística al País Valencià. En aquesta ocasió, hauria tingut lloc a Gandia (Safor), on els cambrers d'un bar es van negar a atendre un jove per haver-s'hi adreçat en valencià. A més, tampoc li van permetre omplir el full de reclamacions quan el va demanar i va ser necessària la intervenció de la Policia Local.
Els fets, segons el relat fet públic per l'entitat, va tindre lloc el 18 de setembre al bar Aqua Marina, quan l'afectat, que hi anava acompanyat d'un amic, va sol·licitar al cambrer “un te roig amb gel” i el cambrer va fer veure que no l'entenia. La discriminació no va acabar ací, i el treballador li va etzibar: "Estamos en España y hablamos español" i “Estamos en España y no hablas español porque no te da la gana”. La situació va empitjorar quan un segon cambrer s'hi va afegir i en "to amenaçador" va afirmar: “Esto es España y se habla en la lengua nacional”. A més, els responsables del bar es van negar a oferir el full de reclamacions al client, que va haver de demanar a la Policia Local que s'hi desplacés per, finalment, aconseguir-lo omplir.
Després de conèixer els fets, la Plataforma per la Llengua ha demanat a l'Oficina de Drets Lingüístics i a la direcció general de Comerç i Consum que intervingui en el cas, que es tramiti la reclamació de l'afectat i que s'iniciï un expedient sancionador, si es confirma que s'han vulnerat els drets del consumidor.
L'entitat considera que el bar ha incomplit el decret legislatiu 1/2019, que determina que els consumidors tenen dret a utilitzar qualsevol de les llengües oficials del País Valencià, i la llei 4/1983, que explicita els drets d'expressar-se en valencià en un comerç i de no ser discriminat per aquesta raó. A més, segons l'entitat, els fets podrien ser motiu d'una infracció lleu, per incompliment de l'Estatut dels Consumidors, atès que l’establiment es va negar a satisfer una demanda "normal" d'un client en un bar, com és demanar “un te roig amb gel”, una demanda que pot satisfer un establiment d'aquest tipus.
El cas se suma a d'altres com el patit a l'agost per un ciutadà de Xàtiva que va denunciar una presumpta discriminació lingüística en un restaurant del Grau de Castelló.