Empresaris i polítics valencians i catalans destaquen la necessitat d'eliminar el coll d'ampolla de Vandellòs
Representants econòmics i institucionals asseguren que la construcció d'una via doble i la connexió dels ports a l'alta velocitat són les prioritats del corredor mediterrani
PeníscolaSolucionar el coll d'ampolla ferroviari entre Vandellòs (Baix Camp) i Tarragona, així com connectar a l'alta velocitat els principals ports, són algunes de les prioritats més immediates del projecte de corredor mediterrani. És el que s'ha posat de manifest en la jornada organitzada per l'Institut Ignasi Villalonga d'Economia i Empresa aquest divendres a Peníscola, que ha congregat representants del món econòmic, empresarial i polític de Catalunya i el País Valencià.
Els participants en aquesta jornada han exigit, a més, que la solució del tercer carril per adaptar-lo a l'ample europeu ha de ser provisional i han reclamat la construcció d'una nova doble via d'ample europeu per afavorir l'activitat econòmica. Els representants empresarials i institucionals catalans, a més dels valencians, han focalitzat les seves crítiques en l'actual situació del corredor en el tram entre Tarragona i Vandellòs, que actualment disposa només d'una única via d'ample ibèric per al trànsit ferroviari, dificultant el trànsit de mercaderies i passatgers amb les Terres de l'Ebre i el País Valencià.
L'anomenat "tram de la vergonya", com l'ha definit el president de la Cambra de Comerç de Reus, Isaac Sanromà, ha estat assenyalat com un punt d'actuació prioritari, segons han coincidit administracions locals i agents econòmics. "És l'exemple més evident del maltractament rebut en les infraestructures de l'Estat", ha indicat. "No és admissible aquesta situació", ha reblat, per la seva banda, l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel.
Presents també a la jornada, els governs català i valencià han intentat emfasitzar la importància històrica d'haver coincidit en la voluntat de treball conjunt per implementar aquest projecte. "Per primera vegada en molts anys hi ha una alineació molt important entre administracions, però també dels lobis empresarials que tenen molt clar que hi ha una realitat natural que necessita el suport institucional i polític", ha apuntat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila.
Tot i admetre que el plantejat per executar durant aquests pròxims anys "no és el projecte de corredor mediterrani original", la consellera d'Infraestructures valenciana, Isabel Bonig, ha ressaltat que l'actuació prevista permetrà disposar en un "curt període de temps", guanyant deu anys a les previsions anteriors, d'una connexió dels ports i principals ciutats amb l'alta velocitat europea.