Model territorial

Per què Ayuso diu que València és el port de Madrid?

Infraestructures com l'A-3, la connexió en AVE, el port de València o el turisme han impulsat la relació econòmica entre els dos territoris

Una imatge recent del port de València, ambn la platja en primer terme

València"El port marítim de Madrid és el de València". Aquestes paraules de la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, dimarts passat en la cimera celebrada entre el govern valencià i el madrileny van inflamar l'ànim d'alguns representants polítics i cívics, que, com en el cas del PSPV, van acusar la política conservadora de tractar el País Valencià "com una colònia". Més enllà de la intencionalitat política de la declaració d'Ayuso, la seva afirmació reclama una anàlisi sobre els orígens i la dimensió de la relació econòmica entre el País Valencià i la Comunitat de Madrid, així com sobre si aquesta pot afeblir l'aposta del primer pel Corredor Mediterrani, les relacions amb Catalunya i les connexions amb la resta d'Europa.

Segons un informe del 2020 de l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (IVIE), les companyies madrilenyes són el principal soci de les empreses valencianes, atès que "absorbeixen el 33,1% de les vendes i el 35,6% de les compres". La cosa canvia, però, en l'intercanvi de mercaderies entre territoris, on el principal client del País Valencià és Catalunya. És a qui més ven (18,7%) i a qui més compra (24,6%). En aquest apartat, la Comunitat de Madrid queda en segon i tercer lloc respectivament.

Una altra dada rellevant sobre la imbricació de les dues economies és la que reflecteix que el 47% de les accions foranes de les empreses valencianes estan en mans de ciutadans establerts a Madrid. Alhora, el País Valencià és també el principal soci capitalista de les companyies madrilenyes amb el 30% dels títols que tenen persones d'altres territoris. Aquesta forta relació també es produeix en el turisme, ja que, segons dades de l'Agència Valenciana del Turisme del 2021, el País Valencià és el principal destí de les vacances d'estiu dels madrilenys amb un 22,3% dels visitants.

Una relació "privilegiada"

Per al geògraf valencià i coordinador del govern espanyol per al Corredor Mediterrani, Josep Vicent Boira, la relació comercial entre el País Valencià i la Comunitat de Madrid mereix l'adjectiu de "privilegiada" gràcies a les bones infraestructures que connecten els dos territoris. En concret, l'autovia A-3, conclosa el 1998, i la disposició d'una línia ferroviària "quasi en exclusiva" per al transport de mercaderies. Aquest ús ha estat possible arran de la inauguració el 2010 de la línia de l'AVE entre València i Madrid, que ha permès alliberar l'antiga línia de passatgers. En aquest gran intercanvi econòmic també hi juga un paper fonamental el port de València, el més important del Mediterrani en tràfic de contenidors. Tant és així que hi transiten més del 80% de contenidors que arriben a Madrid per via marítima. Un tràfic que segurament augmentaran en el futur amb l'ampliació de la infraestructura que el govern espanyol aprovarà el pròxim dimarts, en una decisió que està provocant tensions entre el PSOE i Sumar, on hi ha Compromís, una força que hi és contrària.

Segons Boira, l'aposta de Madrid pel port de València obeeix senzillament al fet que és el "camí més curt". "La connexió amb el port d'Algesires té un relleu més complex i el de Barcelona està a més distància", afegeix. També ho creu Juan Antonio Marco, coordinador del grau de gestió i logística de Florida Universitària, que destaca que el Port de Barcelona "ha optat pel transport de passatgers". Amb tot, el docent recorda que en aquestes decisions, a més de la realitat econòmica, sovint influeixen "qüestions de tradició i història". El fet és que el Partit Popular valencià i el madrileny mantenen una bona sintonia ideològica que es remunta a l'època de Camps i Esperanza Aguirre. Una relació estreta, basada en una mirada liberal sobre l'economia, i que també va produir l'aparició de casos de corrupció als dos territoris al voltant de la trama Gürtel. En aquest sentit, Carlos Mazón es pot considerar més pròxim a Isabel Díaz Ayuso que a altres barons del PP més moderats com Juanma Moreno Bonilla o fins i tot el mateix Alberto Núñez Feijóo.

València-Lisboa

Sobre la possibilitat que el fort intercanvi econòmic entre el País Valencià i la Comunitat de Madrid faci perillar la millora de les connexions del primer amb Catalunya i Europa, Josep Vicent Boira es mostra tranquil, atès que l'obra ja està molt avançada i el Corredor Mediterrani hauria d'arribar a tot el País Valencià el 2026. De fet, assenyala que la incorporació de Madrid a l'eix ferroviari és positiva perquè eixampla les possibilitats d'intercanvi. Ho demostraria el fet que "algunes empreses portugueses estan estudiant transportar mercaderies a través del Corredor Mediterrani mentre no es finalitzi el Corredor Atlàntic, que es troba més endarrerit". "El Corredor Mediterrani, tantes vegades marginat des d'Aznar, ara pot esdevenir l'instrument de canalització d'altres tràfics peninsulars, fins i tot de l'Atlàntic", conclou el geògraf.

Imatge de la possible connexió ferroviària entre Portugal i el Corredor Mediterrani que analitzen diverses empreses.
El cap del Consell, Carlos Mazón, i la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, en la cimera econòmica celebrada entre les dues autonomies.
stats