País Valencià09/07/2019

Arxiven la causa contra Francisco Camps pels perjudicis de la construcció del circuit de Fórmula 1 a València

El tribunal assumeix ara el criteri de la Fiscalia, tot i que inicialment havia decretat judici oral

Daniel Martín
i Daniel Martín

ValènciaL’Audiència Provincial de València ha arxivat la causa oberta contra l’expresident de la Generalitat Valenciana Francisco Camps per presumptes irregularitats en la construcció del circuit de Fórmula 1 de València al considerar que no es pot quantificar el perjudici generat a l'administració valenciana. La resolució feta pública aquest dimarts, que no podrà ser recorreguda al ser ferma, també afecta la resta d'acusats, entre ells l'exconseller d'Infraestructures Mario Flores.

Amb aquesta decisió, la secció cinquena del tribunal assumeix el criteri de la Fiscalia Anticorrupció, que havia reclamat arxivar la causa al considerar que la possible malversació en la construcció del circuit –una actuació que segons la jutge instructora va suposar un cost pròxim als 89 milions d’euros entre el 2007 i el 2008–, en cas de ser constitutiva de delicte, ja hauria prescrit. Una visió oposada a la de l’Advocacia de la Generalitat, que havia demanat set anys de presó i 17 d’inhabilitació per a Camps per un presumpte delicte de prevaricació. També acusava l’excap del Consell d’haver comès tràfic d’influències, pel qual li demanava nou mesos de presó i quatre anys d’inhabilitació per a càrrec públic.

Cargando
No hay anuncios

En la seva resolució, la sala defensa la prescripció del presumpte delicte perquè els contractes investigats es van signar l'any 2007 i la investigació es va iniciar al gener del 2018, més de deu anys després. El tribunal afirma que els fets únicament serien constitutius d'un presumpte delicte de prevaricació si s'hagués detectat una malversació de cabals públics agreujada, una circumstància que considera que no s'ha constatat al no poder acreditar un "perjudici econòmic directe" per a la Generalitat Valenciana, ja que no s'ha pogut "avaluar econòmicament".

"No és suficient per arribar a aquesta conclusió el cost elevat del circuit de Fórmula 1, cosa previsible malgrat les manifestacions del senyor Camps en el sentit que el cost seria zero, parlant en termes jurídics", remarca la sala.

Cargando
No hay anuncios

Causes pendents

Tot i l'arxivament de la investigació sobre la construcció del circuit de Fórmula 1 a València, Francisco Camps encara manté dues causes obertes que el podrien portar a seure al banc dels acusats. La primera investiga la contractació de l’expositor del pavelló del País Valencià per a l’edició del 2009 de la fira Fitur. En aquest cas, el magistrat de l’Audiència Nacional José de la Mata ja ha dictat el processament de Camps perquè considera que les adjudicacions a la trama Gürtel podrien haver sigut un pagament encobert per feines de la xarxa corrupta al PP, atès que la formació conservadora acumulava amb l’empresa “un deute de 800.000 euros” que hauria resolt amb “pagaments en metàl·lic (amb donacions il·legals d’empresaris valencians)” i girs de “factures falses d’Orange Market a empresaris valencians”. De la Mata proposa jutjar l’excap del Consell per prevaricació, i deixa la porta oberta a sumar-hi el delicte de frau, una proposta que secunda la Fiscalia Anticorrupció, que per la seva banda ha demanat dos anys i sis mesos de presó. Molt més elevada ha sigut la petició del Partit Socialista del País Valencià, que exerceix l’acusació popular: sol·licita nou anys de presó i 16 d’inhabilitació.

Cargando
No hay anuncios

En la segona causa, Camps manté la condició d'investigat per la visita del Papa a València l’any 2006, acusat dels presumptes delictes de prevaricació, malversació i falsedat documental. L’excap del Consell ha sol·licitat l’arxivament de la causa perquè considera que “hauria prescrit”. Si el jutge acceptés la petició, Camps sumaria el tercer arxivament de les quatre peces en què ha sigut imputat els últims anys, i s’afegiria al de la investigació per les negociacions prèvies a l’organització del Gran Premi d’automobilisme i al de la construcció del circuit de Fórmula 1.