Absolen l'exdirectora de l'IVAM per l'adquisició de reproduccions pagant preus d'obres originals

L'Audiència de València dictamina que l'escultor Gerardo Rueda va autoritzar el seu fill a convertir les seves escultures en peces monumentals

L'exdirectora de l'IVAM Consuelo Císcar acompanyada del seu advocat a l'entrada del jutjat
Ara
17/12/2021
3 min

ValènciaL'Audiència de València ha absolt la que va ser directora de l'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM) del 2004 al 2014, Consuelo Císcar; l'exdirector econòmic del museu, Juan Carlos Lledó, i el fill de l'escultor Gerardo Rueda, José Luis Rueda, dels delictes de prevaricació, falsedat, malversació i estafa de què se'ls acusava per la compra per al centre cultural d'una sèrie d'obres.

Els magistrats no han apreciat delicte en l'abonament de 3,5 milions d'euros per adquirir reproduccions d'obres de l'escultor mort Gerardo Rueda pagant-les al preu de creacions originals, segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia del País Valencià, aquest divendres.

En concret, l'IVAM va comprar, el desembre del 2004 i el març del 2006, 58 reproduccions d'obres de Gerardo Rueda juntament amb 40 creacions més del mateix escultor, mort el 1996, a uns preus propis d'obres, fet que hauria suposat, segons afirmava la interlocutòria d'instrucció, un "enriquiment il·lícit" del fill de Gerardo Rueda per una quantia de 2,9 milions d'euros. A aquest import s'hi haurien de sumar poc més de 500.000 euros que va pagar l'IVAM a una fundació privada per difondre 44 de les obres. Totes les peces comprades i la major part de les donades van ser fabricades després de la mort de l'autor, el 25 de maig del 1996. 

Per als magistrats de la secció cinquena de l'Audiència de València la conducta dels acusats va ser legal perquè consideren que les peces de l'escultor venudes a la pinacoteca pública eren autèntiques i han de ser atribuïdes a Gerardo Rueda. Per defensar aquesta conclusió, subratllen que l'escultor va autoritzar el seu fill a convertir, després de la seva mort, les seves escultures en obres monumentals mitjançant el canvi no només de les mesures sinó també del material. També addueixen que el preu que es va pagar per elles "va ser encertat o, en algun cas, molt beneficiós" per a l'IVAM.

“De les cartes signades per l'artista es desprèn de manera indubtable la voluntat d'aquest que el seu hereu pogués disposar com a pròpies de les obres”, subratllen els magistrats. "Una qüestió diferent és que el preu que van abonar per tals obres sigui encertat", puntualitza el tribunal. 

De la mateixa manera, els jutges creuen que l'actuació de Consuelo Císcar no va incomplir cap dels requisits legals en matèria de realització de contractes per les administracions públiques. També defensen que José Luis Rueda no va perseguir “enriquir-se de manera injusta o desmesurada”, sinó que la seua intenció va ser “complir la pòstuma voluntat del seu pare”, que desitjava que una part important de les seves obres residís en l'IVAM. “El que José Luis R.J. va vendre a l'IVAM van ser obres autèntiques de Gerardo Rueda”, conclouen els magistrats, segons els quals l'actuació dels acusats “no va estar moguda per la intenció de defraudar”.

Condemnada per promocionar la carrera del seu fill

A diferència de la sentència absolutòria feta pública aquest divendres, Consuelo Císcar va ser condemnada a l'agost per afavorir el seu fill, un artista conegut com a Rablaci (Rafael Blasco Císcar), amb els fons i els mitjans del museu valencià per promocionar la seva carrera artística.

En concret, l'Audiència de València va condemnar Císcar com a autora d'un delicte continuat de prevaricació administrativa i malversació de cabals públics amb l'atenuant de reparació de dany i confessió. La sentència li va fixar una multa de 75.000 euros i una pena d'un any i sis mesos de presó i inhabilitació per ocupar càrrecs públics durant dos anys i sis mesos. No haurà de complir presó si no té cap altra sentència en dos anys i paga abans de dos mesos.

stats