01/01/2020

Any nou, mobilitat nova

Aquest any ha començat amb notícies importants pel que fa a la mobilitat. I això és bo perquè vol dir que finalment administracions i ciutadans s’estan posant les piles per reduir la contaminació, cosa que significa millorar la salut dels ciutadans i també el medi ambient. El primer dia laborable de l’any es posa en marxa la zona de baixes emissions (ZBE) a tot el perímetre de les rondes de Barcelona, que inclou també l’Hospitalet i una part de Sant Adrià de Besòs, Esplugues i Cornellà de Llobregat. En aquesta àmplia zona de 95 quilòmetres quadrats es prohibirà l’accés als vehicles més vells i contaminants els dies laborables, de dilluns a divendres, entre les 7 del matí i les 8 del vespre. L’objectiu és reduir els nivells de contaminació en aquesta zona -i molt més enllà, ja que bona part de les emissions se’n van cap a altres comarques, empeses per la marinada- fins a aconseguir els estàndards mínims de la Unió Europea i de l’Organització Mundial de la Salut.

Inscriu-te a la newsletter Les transformacions que venenLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

És important tenir-ho clar, perquè ara mateix tenim uns nivells de contaminació molt per sobre que han provocat penalitzacions administratives però que, sobretot, penalitzen els ciutadans i són causants de malalties i morts. És urgent que hi hagi una reducció de seguida de la contaminació provocada pel trànsit -la més perjudicial i abundant en aquesta zona-, i el principal dubte que hi ha sobre aquesta qüestió és si les mesures seran suficients o aviat n’hi haurà d’haver de noves.

Cargando
No hay anuncios

De fet, algunes entitats ecologistes temen que tot plegat sigui insuficient i que acabi convertint-se en un incentiu per a un pla Renove del parc automobilístic que no redueixi realment el trànsit. Per això reclamen que s’activin altres mesures, com la implantació de taxes anticontaminació o de peatges a l’entrada de Barcelona, una possibilitat que l’Ajuntament no descarta, tot i que des de la Generalitat hi són més reticents. També hi ha crítiques sobre el criteri d’exclusió dels vehicles, ja que l’antiguitat, a més de perjudicar les classes més populars, no és necessàriament sinònim de més contaminació, si ho comparem, per exemple, amb els totterrenys urbans.

Tanmateix, el més important és provocar un canvi de mentalitat que incentivi l’ús del transport públic, i això vol dir millorar-lo. I aquí cal dir que no sembla que s’hagin pres totes les mesures necessàries. De fet, malgrat que està previst un augment important d’usuaris -es calculen uns 170.000 desplaçaments més al dia en tren (Rodalies i FGC), autobús o metro-, no hi haurà reforços addicionals, ja que s’ha considerat que amb els canvis que s’han fet els últims temps n’hi havia prou. Caldrà veure si això serà així o si a partir del dia 7, quan comencen les escoles i augmenta molt el trànsit, es col·lapsaran alguns serveis. Els canvis de tarifes de l’AMB abaratint el preu per als usuaris recurrents és una bona mesura, però també s’hauria de prioritzar que el servei sigui realment ràpid i còmode, amb més connexions directes entre poblacions perifèriques que incentivin realment deixar el cotxe a casa. I, sobretot, caldrà ser flexibles i anar fent les modificacions necessàries per aconseguir l’objectiu principal. No ens podem permetre continuar respirant aquest nivell d’immundícia, i per això la zona de baixes emissions no pot tenir marxa enrere.