Verges i mugrons

13/08/2021
2 min

Javier Jaén és el dissenyador del cartell –atractiu i provocador, perfectament integrat dins la idiosincràsia almodovariana– de Madres paralelas: el darrer film de Pedro Almodóvar que ja és al centre de la polèmica abans fins i tot d’haver-se estrenat. El motiu: fa uns dies Instagram va censurar el cartell que l’il·lustrador havia volgut compartir, i que mostra un fons vermell amb la imatge central ―retallada de tal manera que sembla un ull amb la llàgrima a punt de caure― d’un mugró del qual vessa una gota de llet. És entre còmic i patètic, el puritanisme arbitrari amb què Instagram s’enfronta a tot mugró mínimament visible, i per això proliferen les usuàries que se’ls tapen amb stickers: una decisió que, lluny de normalitzar l’existència dels pits sencers, emfatitza un tipus de morbo molt antic, assimilable a la fulla que tapava els genitals a l’Edèn.

Instagram ha acceptat la publicació després que molts usuaris es mostressin indignats; tanmateix, i com que els aficionats a l’ofensa permanent no desaprofiten l’ocasió de posar-se les mans al cap davant qualsevol indici de transgressió o d’incorrecció política, aquesta no és l’única censura polèmica de la setmana: s’ha sumat a l’exigència de Vox que es retiri el cartell promocional amb què la cantant Zahara anunciava el seu concert a Toledo; una imatge que mostra la cantant vestida de Mare de Déu, amb un infant a les mans, i amb una banda on es llegeix la paraula puta, que dona nom al disc. Vox demanava també la suspensió del concert, però només la primera petició s’ha fet efectiva després que els organitzadors cedissin a les pressions de la ultradreta. 

Una cosa és clara: si el temor a les queixes dels ofesos s’acaba traduint en una autocensura preventiva per part dels artistes, és ben probable que, d’aquí un parell d’anys, ens adonem que ens hem quedat orfes de valentia i de provocació.

Laura Gost és escriptora
stats