11/06/2018

Ustrell hi deixa la pell

L’estrena de Quatre gats de Ricard Ustrell no ha fet honor al títol. Eren moltíssims més els que van seguir el programa: 443.000 espectadors i un 18,5% de quota de pantalla. La translació televisiva de la secció d’ El suplement de Catalunya Ràdio ha funcionat amb l’entrevista a l’ex primer ministre d’Escòcia Alex Salmond. El programa era molt més que una simple adaptació d’un format radiofònic. El Quatre gats es va adaptar a les exigències del gènere televisiu.

Inscriu-te a la newsletter Comprar-se la democràciaLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

L’arrencada demostrava la cura pels detalls. En els primers segons, se sentia un document sonor de Salmond exigint silenci, deixant entreveure el carisma del protagonista. A continuació, el convidat es dirigia a càmera presentant-se a l’audiència. Un inici original per introduir un entrevistat. Hi havia interès per no funcionar amb la inèrcia del mitjà. La trobada entre Ricard Ustrell i Alex Salmond ja denotava aquest punt de subtilíssim desvergonyiment innat del presentador. El periodista el va tutejar per donar-li la benvinguda (“Com estàs?”) i va fer gala de la seva tendència a trencar convencionalismes acostant-se massa al convidat, com si el desafiés o li evidenciés el seu coratge: tensa el cos, treu pit i aixeca el cap, i té un estil sec i directe, amb un punt d’insolència juvenil que contribueix al seu segell personal.

Cargando
No hay anuncios

Cridava l’atenció l’aparent bilingüisme passiu que es practicava entre interlocutors. Ustrell es dirigia als convidats en català i ells responien en anglès. Es tracta d’una estratègia de muntatge que alleugereix el seguiment televisiu i elimina la necessitat d’un intèrpret. En una cultura televisiva que encara té massa por de la versió original amb subtítols és molt lloable que el programa i la cadena hagin acceptat aquest format, molt més transparent i honest amb el contingut.

A nivell de realització i postproducció també estava pensat i treballat fins al detall, des de la careta fins al grafisme i fins i tot la banda sonora, amb músiques d’indie-pop britànic, amb preeminència de cançons d’Edwyn Collins, un músic escocès.

Cargando
No hay anuncios

L’estructura del Quatre gats recordava la d’alguns Salvados. L’entrevista està fragmentada per altres converses que donen context i complementen el tema principal que s’aborda: un debat entre dos escocesos discrepants, converses amb els periodistes Owen Jones, John Carlin o Elena Moya.

L’entrevista d’Ustrell a Salmond va ser exquisida i d’una maduresa poc habitual en un periodista tan jove. Convidats tan bons i amb tan bona retòrica no és fàcil entrevistar-los. Van analitzar l’independentisme a Escòcia amb la intenció de crear un mirall teòric útil per a Catalunya, amb arguments estratègics, polítics, econòmics, emocionals i identitaris. Hi va haver sentències i fins i tot consells de Salmond dignes de ser analitzats amb calma.

Cargando
No hay anuncios

Ustrell hi deixa la pell i ja es veu a venir que, com va passar amb el Preguntes freqüents, quan s’acabin aquests Quatre gats ens quedarem amb ganes de tornar-lo a veure a la tele.