Turisme: respostes per al futur

i Maria Abellanet
01/05/2018
3 min

CEO del Grup CETT (Universitat de Barcelona)Tot i la innegable percepció d’impacte emocional que han tingut per al turisme, a Barcelona i a Catalunya, l’atemptat del 17 d’agost a la capital catalana i els fets de l’1 d’octubre al conjunt del país, el cert és que les dades proporcionades per l'Institut Nacional d'Estadística constaten els efectes negatius dels fets al sector turístic català. Al mateix mes d’agost ja es van veure els primers efectes dels atemptats en la majoria d’indicadors turístics analitzats, però les repercussions més grans no es van començar a notar fins al mes d’octubre. En comparació amb l’any anterior, les dades mostren un creixement del 5,7% en el període que va de gener a juliol, mentre que, des de l’agost hi ha hagut un decreixement interanual d’un 5,9%. D’aquesta manera, les xifres generades durant l’últim trimestre de l’any han despertat la preocupació dels empresaris del sector.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Malgrat tot, segons l’INE, el sector turístic a Catalunya va créixer un 0,5% respecte de l’any anterior, tot i la innegable marxa enrere de molts turistes –sobretot estrangers– arran de les imatges que, d’un fet i de l'altre, van fer la volta al món. Les dades del mes de gener d’aquest any mostren un inici d’any més positiu i apunten a una tornada a la normalitat d’aquests turistes, que s’haurà de veure si es va consolidant els mesos següents, especialment a la costa.

Però més enllà de les dades, pures i dures, diversos experts, representants polítics, empreses i col·lectius relacionats amb el sector turístic coincideixen a pensar que aquesta és una bona ocasió per tornar-se a plantejar si la recuperació s’ha de tornar a valorar només des del creixement quantitatiu o si hi han d’incidir altres paràmetres. Molts ens preguntem: i ara què? L’èxit del turisme ja no s’ha de mesurar en el nombre de visitants, en la quantitat de pernoctacions, en la xifra d’ingressos que deixen, sinó que cal pensar més enllà, i orientar-lo també en els aspectes qualitatius i de sostenibilitat.

Barcelona i Catalunya són dues marques potents però delicades, de ciutat i de país. Han de perdurar a l’imaginari col·lectiu com dos destins segurs. Això és evident, però no suficient. Cal crear un clima per al turisme basat en accions d’avui –lligades a la competitivitat, als serveis, al tracte– que ens assegurin el llarg termini. Per tant, el principal repte que afronta el sector turístic català és el de desenvolupar i promoure destinacions turístiques responsables i sostenibles, des del punt de vista social, mediambiental i econòmic. La dificultat i les visions diverses es manifesten en la forma d’arribar a aquests objectius. I haurem de fer esforços des de consensos amplis, que integrin aquestes visions diverses, i que casin la rendibilitat i la sostenibilitat que, encara que no ho pugui semblar, són complementàries i conjugables.

El turisme responsable intenta involucrar tots els actors que componen l'activitat turística: les administracions, els empresaris de grans grups i de negocis locals, els treballadors, les associacions de veïns i qualsevol representant de la societat civil, fins i tot, els mateixos turistes, sovint els grans oblidats. Els reptes que ha de superar el sector requereixen una alta dosi de resiliència i l’actuació conjunta de tots ells, per poder arribar a la síntesi d’una actuació ben estructurada i coordinada, amb objectius a curt i a llarg termini.

En aquesta nova aproximació al futur del sector turístic a Catalunya, la transferència de coneixement i l’aprenentatge són imprescindibles. Cal posar en valor la feina conjunta que, des de fa uns anys, s’està duent a terme des de la direcció general de Turisme de la Generalitat de Catalunya, l’àrea de turisme de l’Ajuntament de Barcelona, els serveis de turisme de la Diputació de Barcelona i de molts municipis catalans, i des de les empreses d’arreu de Catalunya que treballen per una sostenibilitat responsable, un aspecte sobre el qual es treballa des de fa temps al CETT i amb l’alumnat.

Iniciatives com el II Smart Tourism Congress de Barcelona (novembre del 2018), promogut per la Càtedra de Turisme CETT-UB, ajudaran a donar resposta a les incògnites sobre el futur del sector. Un punt d’atracció i de trobada del talent internacional per a la gestió intel·ligent i responsable del turisme. Una gestió cada vegada més transversal i que, directament o indirectament, afecta a tothom.

stats