Intel·ligència artificial
Fernando Trias de Bes és escriptor i economista
2 min
2
Regala aquest article

És el tema de l'any en el món empresarial. En la majoria dels fòrums, congressos i trobades de directius no es parla d'altra cosa. Es convoquen i criden experts en intel·ligència artificial (IA) i se'ls pregunta què passarà. Què cal fer. Per on aniran els tirs.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Us diré la veritat. Ningú sap res. I qui diu el contrari, menteix.

Us diré per què. Si alguna cosa hem après en el món dels negocis i en les anomenades ciències empresarials i econòmiques és que les disrupcions tecnològiques produeixen canvis que són impossibles d'endevinar. Podem teoritzar, podem suposar, podem llançar hipòtesis. Però el nombre d'actors econòmics i la seva llibertat creativa per utilitzar la tecnologia d'una forma o una altra és enorme. No podem endevinar quina o quines seran les idees més brillants, els millors models de negoci que canviaran el panorama empresarial. No sols no podem saber quines seran, sinó que, a més, no sabem quines obtindran finançament. I, d'aquestes, quines quallaran i creixeran.

L'única cosa que podem assegurar els economistes és el següent: que aquesta és una revolució en tota regla i que estarà a l'altura del que va ser internet pel que fa a impacte social i empresarial. És a dir, afectarà totes les indústries sense excepció, de manera transversal i profunda. Això és segur. I podem afirmar-ho perquè és una tecnologia que fa tasques humanes que anteriorment la tecnologia no permetia als preus de la IA generativa.

El segon que podem afirmar és que en una primera instància afectarà processos. Què significa això? Significa que, en el curt termini, les aplicacions, apps i serveis que aniran sorgint aniran destinades a automatitzar unes certes tasques que són parts d'un procés més extens. Per exemple, hi ha aplicacions que garbellen els currículums dels candidats a una oferta de treball. No desapareix l'empresa encarregada de la selecció de personal, però sí que un dels seus processos, que abans realitzaven persones, passarà a ser realitzat per la IA. Això succeirà a molts nivells i en diferents processos i indústries. Aquí hi ha les primeres oportunitats de negoci.

Això significa que la més immediata afectació serà sobre professionals que facin aquestes tasques. Hauran de recol·locar-se o passar a fer tasques d'un altre valor afegit amb caràcter humà.

Més endavant, sorgiran noves empreses l'estratègia i el model de negoci de les quals estiguin basats en la IA. Aquestes seran les que escombrin altres empreses. Però això trigarà més a arribar.

I poc més podem saber, de moment.

stats