17/02/2019

El taxi i “la llibertat de triar de l’usuari”

La defensa d’una liberalització més ambiciosa per situar els VTC en igualtat de condicions amb els taxis s’ha construït sobretot a partir del principi de garantir “la llibertat dels usuaris a triar”. Des d’aquest punt de vista, l’acord assolit entre el taxi i la Generalitat va contra la llibertat de la majoria, a més de ser un intent d’aturar matusserament l’avenç tecnològic. Amb aquesta premissa, el debat quedava enquadrat en un enfrontament entre els que no tenen por del progrés associat a la llibertat de mercat i els que per raons diverses es resisteixen a adaptar-se als temps.

Inscriu-te a la newsletter Comprar-se la democràciaLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Aquest marc simplifica i falseja un debat complex sobre l’interès públic, encara per resoldre, que, com no gaires veus han explicat, no s’ha abordat de manera clara: ni les plataformes garanteixen una lliure competència que no desemboqui en caos o monopoli dins d’un sector que de per si necessita regulació, ni el debat és sobre “disrupció tecnològica”. El debat és sobre seguretat, medi ambient o la protecció del consumidor, així com sobre la racionalització d’unes llicències de taxi que han assolit preus estratosfèrics després de dècades d’especulació i descontrol.

Cargando
No hay anuncios

Però aquest marc inadequat per al debat no s’imposa per desconeixement d’una realitat complexa, sinó que és la representació d’una agenda ideològica que creu que l’interès públic i la societat en general haurien d’estar regits per l’interès de l’individu, entès sobretot com la llibertat de poder triar i comprar productes i serveis, des de les assignatures de l’escola dels fills fins a la pasta de dents.

Així que, sota aquest principi, un “usuari” que agafa un taxi o contracta un VTC no és un client, sinó algú exercint la llibertat individual en majúscules. L’associació entre consum i llibertat genera la complicitat de la majoria contra qualsevol que s’oposi a la lògica del lliure mercat. La fórmula és senzilla: com que tots consumim, els taxistes coarten la llibertat de tothom. D’altra banda, aquesta associació conceptual permet construir un relat emancipador per a tots els públics: el lliure consumidor és un ésser empoderat que avança cap a un futur millor a través de l’oferta del mercat, i els sindicats del taxi són uns reaccionaris que intenten negar-li aquest dret.

Cargando
No hay anuncios

Aquest argument ignora que la vida diària està plena de decisions que ens venen imposades des que ens llevem fins que anem a dormir. Però la llibertat de l’usuari és un argument potent que ha permès ignorar, en part, el que és el debat real: discernir quin és el cost col·lectiu que comporta poder contractar un trajecte urbà amb menys de 15 minuts d’antelació a un preu una mica més barat a través de plataformes digitals. Ignorar aquest debat permet als partidaris de “la llibertat dels usuaris a triar” esquivar una sèrie d’arguments en contra, com ara que la liberalització del sector representaria legalitzar una competència que fins ara era deslleial; que posaria en entredit tot un sector amb milers de treballadors, problemes de circulació i problemes mediambientals com els que experimenta Nova York, i sobretot que reforçaria un model de capitalisme on els guanys es concentren en mans de molt pocs i on es creen exèrcits d’autònoms i treballadors precaris. Un model molt més depredador que l’actual d’assalariats i autònoms, que distribueix els beneficis més equitativament, malgrat les evidents corrupteles i el descontrol. Un model que acabaria suposant un cost més alt a l’Estat per la precarietat dels salaris i per la dificultat de recaptar impostos a les empreses transnacionals. Tots aquests arguments difícilment poden conviure amb el principi irrenunciable de “la llibertat de l’usuari a triar”.

Però qui és aquest usuari, exactament? Tothom i ningú, l’usuari és una de les múltiples facetes de la naturalesa humana -l’egoisme racional consumista- elevada a principi rector de la conducta de l’individu. Un principi que no té en compte que la majoria, a banda de ser consumidors, som assalariats i autònoms com els taxistes, i que per consumir i per cuidar la nostra família, els amics, el barri, etc., hem de treballar, i que a la vida no ens comprometem només per principis mercantilistes ni egoistes, sinó perquè som animals socials i teixim xarxes per tenir cura els uns dels altres.

Cargando
No hay anuncios

Els treballadors de VTCs també ho són, em diran, i és cert. Però fixin-se que ara, quan les empreses amenacen amb EROs de treballadors de VTCs per pressionar la Generalitat, fent-los a la pràctica ostatges, les veus que els defensaven fa uns dies en plena vaga del taxi ja no se senten. ¿I saben per què? Perquè des del seu punt de vista i per molt que ens pesi, la qüestió no va de treballadors ni de persones defensant els seus drets, sinó d’usuaris i del seu dret a triar. Perquè, sota la seva òptica, les empreses que gestionen directament o indirectament els VTC no tenen cap responsabilitat sobre els seus treballadors, perquè són responsables d’una cosa més important: d’aportar la saba que nodreix la nostra llibertat, és a dir, oferir serveis i productes i, com més, millor.