07/02/2018

Acció comunitària i feminista: cap a un avenç social real

És evident que l’era de la modernitat i la globalitat en què estem immersos és, al mateix temps, una era de gran inestabilitat, volatilitat i retrocés en molts sentits. Els grans avenços tecnològics o científics dels últims temps, que han millorat tant la nostra qualitat de vida en molts aspectes, no han vingut acompanyats de grans avenços en les respostes als canvis socials, polítics i culturals que paral·lelament s’han anat esdevenint. Aquests canvis han donat peu a noves necessitats i nous reptes globals i locals, i han generat un creixent individualisme que s’ha anat instal·lant gairebé de manera inherent a les nostres societats, que ha situat l’individu com a protagonista i objecte de l’acció social, prioritzant l’interès del bé propi al del bé comú.

Inscriu-te a la newsletter Comprar-se la democràciaLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Tampoc la modernitat, entesa com a progrés i avenç, ha estat suficient per garantir processos de transformació social, sòlids i sostenibles, que comportin l’eliminació de desigualtats estructurals amb les quals encara convivim, com el masclisme o altres formes de discriminació cultural.

Cargando
No hay anuncios

Quina gran paradoxa: societats que mostren orgulloses la seva modernitat però que esdevenen, a la vegada, més dependents, empobrides i vulnerables que mai, i que continuen reproduint les mateixes desigualtats de sempre. Què ens aporta, doncs, aquest suposat progrés? ¿Som davant d’un avenç o d’un retrocés social?

Analitzant-ho bé, potser no es tracta d’una modernitat tan sòlida ni completa com volem creure. A més, s’ha construït en un context de més desprotecció i precarització, que es caracteritza per la ràpida caducitat de les coses que tenim, i que es basa en formes de vida canviants i efímeres, com molt bé explicava Zygmunt Bauman a Modernitat líquida.

Cargando
No hay anuncios

No ens enganyem: la nostra modernitat té encara moltes mancances i està carregada de contradiccions. ¿Com s’explica, si no, que la pluralitat i la diversitat, valors inherents als processos de globalització, vinguin acompanyades més que mai de conductes individualistes i d’un augment evident d’actituds i pràctiques discriminatòries i racistes? ¿Com s’explica que, en una societat que aposta clarament per la interculturitat, les identitats es construeixin i es reforcin en allò que ens fa diferents dels altres més que no pas en allò que tenim en comú? ¿I com s’explica també que l’equitat de gènere i la igualtat, valors aparentment molt progressistes, xoquin clarament amb les societats patriarcals en què vivim, que continuen estructurant-se d’acord amb relacions desiguals del poder i continuen, per tant, reproduint persistents desigualtats i discriminacions de gènere en la política, l’economia, les feines (productives i reproductives), la cultura i l’organització dels temps?

Cargando
No hay anuncios

Analitzant tots aquests elements, m’atreviria a dir que en aquest suposat camí cap a la modernitat no hem tingut en compte valors fonamentals que garanteixin un progrés real i sòlid, que sens dubte ha d’anar encaminat a la construcció de societats diverses i equitatives, on la justícia social i de gènere sigui una realitat i no una utopia.

Davant aquesta realitat, cal generar noves modernitats. Modernitats alternatives que posin per davant de tot la convivència i la cohesió social a partir de la construcció de nous models de relacions socials basades en la igualtat i el respecte. Unes modernitats que prenguin l’estratègia comunitària i feminista com a base per construir aquestes noves relacions i per exercir plenament la ciutadania i els drets socials.

Cargando
No hay anuncios

És necessari, per tant, fomentar la participació ciutadana i la consciència del jo en relació als altres, generar empoderament comunitari, que prèviament suposa un empoderament individual, i que es fa del tot necessari per afrontar els nous reptes socials. Cal enfortir les comunitats, i promoure canvis individuals i col·lectius que generin a la vegada canvis globals. L’acció comunitària esdevé clau per promoure una ciutadania activa, compromesa i corresponsable. Aquest és el veritable progrés, i per fer-lo possible ens cal assegurar-nos que l’acció social incorpora també aquesta visió comunitària i feminista, ja que malauradament no sempre és així.

En aquest sentit, cal que revisem la intervenció que s’està duent a terme i que ens plantegem algunes qüestions. ¿És veritablement una acció empoderadora de la comunitat i transformadora? ¿És realment una acció que fomenta la interrelació amb els altres o enforteix les identitats dels grups o persones a partir d’allò que ens fa diferents? ¿És realment una acció que promou l’autonomia i l’autoorganització, o seguim reproduint relacions dependents i de submissió? ¿Promou accions col·lectives que ajudin a millorar les condicions de vida de la comunitat?

Cargando
No hay anuncios

Tal com apuntava Zimmerman, des d’aquesta perspectiva una comunitat és competent quan els seus integrants posseeixen les habilitats, els desitjos i els recursos per implicar-se en activitats que milloren la vida de la mateixa comunitat, tot transformant-la. Aquesta és la veritable modernitat.