Schwarzenegger, nou símbol del mascle caduc
Segur que l’Arnold Schwarzenegger no us ha passat desapercebut a les pauses de publicitat de la televisió. L’actor treu partit a la seva decadència professional gràcies als anuncis. El deveu haver vist lloant eines de bricolatge low-cost d’una cadena de supermercats. “He vingut a parlar de les meves eines per a l’èxit. Tot el que he construït ha sigut perquè tenia el poder a les meves mans”. El poder a les seves mans era, curiosament, un antic eslògan d’eines professionals. Però Schwarzenegger és el personatge ideal per fer propaganda de productes econòmics, perquè ell mateix s’ha convertit en una estrella de segona fila. És perfecte per vendre una suposada potència però de menys categoria.
Fet un avi, amb el cabell mal tenyit de color caoba i la barba blanca, combina a la desesperada el vigor retingut de la joventut i els anys d’experiència. Ho remata amb un estilisme de llenyataire per representar a la perfecció l’estereotip caduc de masculinitat. Schwarzenegger anuncia eines a personatges secundaris que no tenen res a veure amb els rols tradicionals associats al bricolatge: dones, homes nyicris, pocatraces, mestres d’escola i àvies. Figurants que rebutgen rebre lliçons d’un mascle del passat. Sobreactuat i histriònic, tot ho explica com si fes un discurs per a l’empoderament personal. L’anunci recrea imatges que l’espectador vincula a les pel·lícules més populars de Schwarzenegger. Passa de predicar el seu discurs a un grup de nens d’una llar d’infants, a l’estil Poli de guarderia, a donar instruccions com si fos el Terminator, amb força suprema i la visió digital. Fins i tot esculpeix amb una motoserra una estàtua de fusta d’ell mateix fent la clàssica postureta del culturisme. “L’èxit és el poder de fer-ho tu mateix”, exclama ell, repetint el secret de la seva exitosa carrera: l’home fet a si mateix, gràcies a l’esforç i la resiliència.
La marca d’eines utilitza aquesta hipermasculinitat i duresa extrema que simbolitza Schwarzenegger, però a la vegada juga amb enginy amb la decrepitud d’aquest rol. Es tracta de vendre eines de bricolatge que qualsevol pot fer servir amb el subtext que són eficaces i precises com el robot que un dia va interpretar Schwarzenegger.
L’actor austríac aprofita la publicitat per potenciar la imatge que ha decidit vendre en la seva decadència. A Arnold, el documental de Netflix, l’estrella relata la seva carrera a partir de reiterar-se en tres condicionants narratius molt clars. El primer, el seu do innat i sobrenatural per fer realitat els seus desitjos. El segon, vendre’s amb un gran sentit de l’espectacle i burlant-se d’ell mateix. I el tercer, admetre el seu egocentrisme com una característica que el seu pare ja li retreia de ben petit. Schwarzenegger, de Terminator a simple martelleitor. Un dia va ser la icona del superhome i ara és el símbol del mascle acabat i anacrònic. Però fins i tot en això és un heroi i sap treure’n partit.