08/11/2020

Un rànquing de sèries més vistes que marca el camí a TV3

BarcelonaL'empresa GECA ha presentat les dades del seu sisè baròmetre sobre les plataformes en streaming. Val la pena mirar-se amb deteniment la llista de les sèries més vistes i considerar si l'audiovisual català ha de reaccionar d'alguna manera a les tendències que queden reflectides en aquest rànquing. Destaco els següents quatre punts.

Inscriu-te a la newsletter Ara ve NadalLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

1. La sèrie més vista a Espanya és... espanyola. Es tracta de La casa de papel, que ja ha assolit la categoria de ficció global però que és una producció nascuda a recer d'una televisió (Antena 3), amb referents locals molt marcats i que s'emet ara en una plataforma americana. Tot i la fortalesa de les sèries que arriben dels Estats Units (i del Regne Unit), hi ha capacitat per col·locar títols en el mercat global i que triomfin especialment en el seu país d'origen.

Cargando
No hay anuncios

2. La segona sèrie més vista a Espanya és... també espanyola. Es tracta de La que se avecina, que, així mateix, va néixer i créixer de la mà d'una televisió. En aquest cas, Telecinco, que l'emet igualment, però només en segona instància. I la cadena que n'ha comprat el primer passi és Amazon, de nou a l'altra banda de l'Atlàntic. I en el top ten hi ha encara una altra ficció espanyola: Vis a vis, en sisena posició, que també va néixer a Antena 3 i ara es pot veure a Netflix.

3. La tercera plaça és per a una sèrie, Big Bang theory, que ja està acabada. Va emetre el seu primer episodi el 2007 i l'últim el 2018. Qualsevol plataforma que es plantegi en clau catalana ha de tenir el fons d’armari disponible i ben empaquetat. Ara aquest fons malviu a 8TV, que suposo que l'ha comprat a preu de saldo. Cal deixar de devaluar-lo, i crear sèries que puguin jugar aquest llarg recorregut. Plats bruts ho va fer fa vint anys. Recuperar les sitcom és essencial. I ho demostra, també, l’èxit de La que se avecina.

Cargando
No hay anuncios

4. Al rànquing hi ha títols com The good doctor, Modern family o Anatomía de Grey. Sèries que difícilment formarien part de la llista de les millors de l’any per a la crítica però que, consistentment i temporada a temporada, arrosseguen una massa crítica important. Aquest punt suggereix que el desplaçament del consum televisiu des de la TDT a les plataformes digitals no és només cosa dels joves. La franja mitjana hi està emigrant. ¿Quina és la proposta de TV3 davant d'aquest nou paradigma? Em consta que s’hi està treballant i que la inquietud hi és. Però fa falta inversió, i per partida doble: per produir continguts, esclar, però també per instar una refundació de les finestres digitals. I, encara que sembli una cosa encara experimental i futurista, hi hauria d’haver un equip investigant com impactarà la intel·ligència artificial en el disseny de la nostra dieta televisiva.