ABANS D'ARA

Professionalització de les dones a la ràdio (1939-1960)

Peces històriques

Un micròfon en un estudi de ràdio.
Susanna Tavera
25/02/2025
2 min

De l’article de Susanna Tavera Garcia (Madrid, 1945 - Barcelona, 2025) a la revista Cercles (n. 20, 2017). Investigadora rellevant especialitzada en periòdics de l’anarquisme i dels moviments socials a la Catalunya del segle XX, la catedràtica emèrita d’història contemporània a la UB va morir el passat 17 de febrer. També feia recerques sobre l’evolució del feminisme. És autora d’una biografia de referència: Federica Montseny: la indomable (1905-1994) editada el 2005.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

La primerenca professionalització de les dones com a locutores i periodistes responsables dels primers magazins va ser una ca­racterística de la implantació de la ràdio catalana a les dècades dels anys 1920­-1936 i una modernització cultural aquí. El procés no va ser interromput durant la Guerra Civil [...]. Les dones no varen desaparèixer a la ràdio esdevinguda instrument de guerra i, per tant, molt ideològica i masculinitzada: ni de les emissores republica­nes ni de Radio Nacional de España, l’emissora creada a Salamanca el 37. La presència radiofònica de les dones s’incrementà durant la postguerra, malgrat les dificultats que la derrota republica­na generà i el control polític que la construcció de l’Estat nacional­socialista imposà a les emissores de ràdio. El que les dones de ràdio no tornaren a tenir va ser l’autonomia professional o la funció d’edito­res de programes o magazins, que anys després s’han recuperat i encara avui són una novetat. Cal recordar la forma en què dones de la ràdio catala­na republicana, com Rosalia Rovira, de Ràdio Associació de Catalu­nya, varen ser apartades de la professió. [...] Professionals d’una emissora ocupada, confiscada i castellanitzada com Radio España de Barcelona, EAJ15, successora de Ràdio Associació de Catalunya, parlaven anys després dels problemes que deixà enrere el desmantellament polític de la radiodifusió anterior a la Guerra [...]. La victòria del 39 atorgà a Falange funcions de cen­sura dels programes d’emissores de ràdio i alhora promocionà Radio Nacional de España com a única emissora facultada per emetre informatius, els “diarios hablados” que substituï­ren els comunicats de guerra, tot menystenint la capacitat informativa d’emissores privades que, de manera coercitiva, havien de difondre’ls. Als anys posteriors al 40, el control polític del sistema radio­fònic va ser, a més, paral·lel a una generalització del tipus de programes que es difonien. A les tardes, franja horària preferida per les dones i que la de­manda de les firmes anunciants ajudaren a consolidar com a prime time, es radiaven serials, consultoris i discos sol·licitats propis o en connexió amb ràdios afins, com les de la SER. Els migdies, franja també de preferència femenina, eren per a notícies i per a contes infantils que, com la sèrie Tambor, de Matias Guiu, a Ràdio Barcelona, sentia la canalla mentre dinava. L’hora del sopar, en canvi, era per a Cascabel, d’Emilio Costa Ugeda, a Radio España. [...] Per motius molt amplis i sociològicament complexos, la progra­mació va "recrear" des de mitjan anys 40 espais anomenats femenins, que recuperaren aquells que, en un format menys obert i més "convencional", per tant, ja havien donat cabuda a temes culturals abans de la Guerra Civil. [...]

stats