La perspectiva de gènere en qüestió

La Universitat Autònoma de Barcelona en una imatge d'arxiu. CRISTINA CALDERER
i Marta Segarra
14/02/2020
4 min

Aquesta setmana han aparegut a l’ARA dos articles sobre l’informe que l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) ha fet sobre la conveniència, si no l’obligació, d’incorporar una perspectiva de gènere a l’ensenyament universitari. El primer, de Ferran Sáez Mateu, s’hi mostra contrari; i el segon, de Tània Verge, favorable, la qual cosa és lògica tenint en compte que és una de les autores del document.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Per enriquir aquest debat, potser se’l pot emmarcar en una perspectiva que –ho afirmo des de la meva experiència amb alumnat universitari i preuniversitari català i francès– és cada cop més dominant entre aquesta població, i que consisteix a posar en qüestió les categories de gènere i de sexe, sense que això signifiqui restar-los rellevància, ans al contrari. L’informe de l’AQU (basat en la normativa europea i catalana en aquest àmbit) distingeix clarament entre sexe i gènere: el primer equival a “aspectes biològics com ara processos fisiològics o hormonals” i el segon a “les construccions socials i culturals sobre la feminitat i la masculinitat”. Però ¿què passa quan no és té tan clara aquesta diferència categòrica entre biologia i cultura, com és el cas de la influent filòsofa Judith Butler, citada al primer article? Si no distingim rigorosament entre natura i cultura, entre masculí i femení i, sobretot, entre homes i dones, les polítiques feministes o, simplement, igualitàries deixen aleshores de tenir sentit? Podríem pensar que si no hi ha (només) homes masculins i dones femenines, si el gènere és fluid i el sexe, en bona part, una assignació cultural i a sobre modificable, les polítiques que volen afavorir que la presència de dones sigui superior, per exemple, als programes de les assignatures universitàries, queden obsoletes. Aquesta conclusió és precipitada i errònia: per molt que creiem que el gènere-sexe és fluid, múltiple i en moviment perpetu, això no obsta perquè els marcs de pensament i les estructures socials imperants siguin rígidament binàries i tossudament heteropatriarcals, per fer servir el mateix llenguatge que el de l’article de Ferran Sáez Mateu.

Com a feminista, li agraeixo el consell amb el qual adverteix “el feminisme” que alguna cosa “grinyola” en aquest tipus de polítiques, que se li poden “girar en contra”. Això m’autoritza, em sembla, a donar jo també un consell als homes “d’aspecte ofensivament heteropatriarcal”, entre els quals s’inclou irònicament l’autor de l’article: queixar-se de pertànyer al “gènere dolent” quan tots els estudis i estadístiques (llevat dels manipulats per l’extrema dreta) mostren que en la societat europea el poder, a totes les esferes –incloent-hi l’acadèmica–, encara és a les mans dels homes blancs heterosexuals no és gaire raonable, i sembla respondre més aviat a la por, sovint no reconeguda ni per qui la pateix, de perdre privilegis.

Aquest tipus de plany, ni que sigui vestit d’ironia, equival al fenomen que a França es coneix com a “racisme blanc”. El “racisme blanc” se l’ha tret de la màniga la dreta –sobretot l’extrema dreta– per queixar-se que a la societat francesa actual hi hauria una forma de racisme contra les persones “blanques”, és a dir, vistes com a no racialitzades. És evident que pot haver-hi –que n’hi ha!– persones racialitzades que són racistes, però no es pot parlar a Europa d’una categoria com el “racisme contra els blancs”, ja que aquests continuen sent a la cúspide de l’escala social i econòmica, i el racisme –com el sexisme– només el pot exercir qui té el poder d’oprimir els altres.

Pel que fa a la qüestió de procurar que hi hagi més equilibri entre homes i dones, no es tracta (només) d’aplicar una mitjana aritmètica. Es tracta de corregir un biaix, sovint inconscient, que fa que les persones identificades com a dones –i també racialitzades o homosexuals, o amb diversitat funcional, o considerades no “normals”, com recorda amb tota la raó l’informe de l’AQU– siguin molt menys presents a tots els espais d’influència o de prestigi social, llevat de casos molt concrets.

Un d’aquests casos en què predominen les dones –i els homes homosexuals, transgènere o les persones que es consideren no binàries– el constitueixen precisament els estudis de gènere. Això no significa que s’hi impedeixi el pas als homes heterosexuals de certes generacions; simplement, la gran majoria d’aquests s’han mostrat desinteressats o hostils –darrerament, més això últim– enfront d’aquests estudis i fins i tot del feminisme en general, tot i que la immensa majoria de feministes han repetit fins a la sacietat que els homes de tota classe són benvinguts al si del moviment i del pensament feministes. Per sort, en els últims temps cada cop hi ha més homes, a la universitat, que s’interessen pel gènere, tant si arriben a especialitzar-s’hi i dedicar-hi treballs de recerca com si ho fan, senzillament, en benefici propi.

stats