03/03/2023

Enfront un model d'estat omnipresent

2 min

Catalunya ofereix un model d’estat del benestar força avançat en la seva definició. Disposem d’una sanitat pública de primer ordre, les pensions estan raonablement plantejades i n’hi ha de no contributives per a qui no ha cotitzat el temps suficient o està en una situació de màxima vulnerabilitat. Els serveis socials estan definits per atendre de forma universal qui els pugui requerir i tenen a la seva disposició recursos per atendre les persones dependents, subsidiar periòdicament qui no té ingressos o garantir habitatge social, entre d’altres. Si bé el model és avançat, falten recursos per poder cobrir aquelles garanties que teòricament s’ofereixen: llistes d’espera a la sanitat, mesos de retard per a la visita a l’especialista, salaris dels sanitaris i de les persones que presten serveis socials, carència d’habitatge social, retard d’anys en el pagament de les ajudes per atendre persones dependents...

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Si la riquesa del país és limitada, si aquesta condiciona i condicionarà els recursos amb què finançar l’atenció a les persones, ¿és raonable dissenyar i explicar a la societat un model que en la pràctica és inabastable? ¿Té sentit esperar un demà millor mentre es va avançant en la definició de nous serveis i més complets per atendre la infància en risc, les persones sense llar o les persones amb problemes d’addicions? ¿No seria molt més raonable admetre la realitat i treballar conjuntament amb la societat civil? I no ens referim a convidar-la a participar en concursos o subhastes públiques per prestar serveis mil·limètricament dissenyats per l’administració, sinó a cocrear determinades prestacions o a subvencionar millor allò que, a la pràctica, ja es fa, òbviament garantint-ne la qualitat, però respectant la lliure iniciativa social. ¿I si els partits polítics i els governants superessin l’endogàmia del que és públic? 

La implicació de les persones, la capacitat de mobilitzar recursos econòmics i materials o la captació de voluntaris són alguns dels avantatges que té un projecte social per sobre d’un servei públic externalitzat. La concertació de força serveis en garantiria la continuïtat i la qualitat i una atenció molt més global, amb una evident disminució dels costos econòmics. Corresponsabilitzar la societat en l’atenció social és més realista i enriqueix la comunitat, enfront d'un model d’estat omnipresent que, a la pràctica, tampoc arriba a tot. 

El valor de la societat civil va molt més enllà de ser un mer proveïdor de serveis públics i té a veure amb la construcció de comunitat i de capital social. La qualitat d’un país es mesura per la qualitat de la seva societat civil. 

Catalunya, país sense estat, que s’ha mantingut històricament en molts àmbits gràcies a una societat civil forta, hauria de creure-hi globalment més. I creure-hi no és només lloar-la verbalment, sinó evitar ofegar-la amb regulacions, remunerar de forma suficient els serveis i, de forma corresponsable, dissenyar serveis tot respectant els que ja presta i els col·lectius que atén.

Josep Oriol Pujol és director general de la Fundació Pere Tarrés
stats