Els supermercats Mercadona són una cadena que no es promociona a través d’anuncis comercials com ho fa la seva competència. El negoci de l’empresari Juan Roig es promociona a través d’estratègies més subtils, per exemple les notícies sobre els seus beneficis econòmics, les informacions sobre determinades iniciatives solidàries i fins i tot viralitzant les virtuts de determinats productes de la seva marca.
Ara els mitjans de comunicació li han regalat a Mercadona una nova campanya publicitària. Un seguit d’humoristes d’Instagram i TikTok s’han fet ressò d’una nova tendència per lligar que consisteix a buscar la parella pels passadissos dels seus supermercats, en una franja horària concreta i participant d’uns codis no verbals per donar a conèixer la bona predisposició a participar en el joc. Molts simpàtics del món digital han recreat el procés de recerca de parella col·locant una pinya del revés al carro del supermercat, que suposadament és el senyal inequívoc de la predisposició a participar-hi.
Tot plegat és una farsa virtual sense cap conseqüència real ni transcendent més enllà de la viralitat a les xarxes. Ni s’han produït allaus als supermercats, ni consten aparellaments massius, ni s’han esgotat les pinyes a la secció de fruiteria, però magazins i informatius s’han afanyat a convertir la ximpleria en el que han anomenat “una moda”. “¿Son los supermercados los nuevos bares?”, es preguntaven en el magazín de successos En boca de todos. Mostraven unes imatges gravades amb un mòbil d’un Mercadona molt concorregut i el reporter assegurava que “toda esta gente está buscando su media naranja entre los pasillos del súper”. Antena 3 noticias també es feia ressò d’aquesta tendència com si tingués una base real. El súmmum és que el Telediario de La 1, la televisió pública espanyola, també s’ha sumat a la inèrcia de manera acrítica. “Llenar la nevera al volver de las vacaciones puede tenir premio porque ahora al súper se va a buscar tema”, deia la locució del vídeo: “Gente que pasa por la frutería para encontrar a su media naranja”. Els vídeos que s’ensenyaven dels usuaris de les xarxes estaven gravats al Mercadona. Tota la pesca no només ha convertit aquesta cadena en tendència sinó que la televisió ha contribuït a fer exitosa la campanya mostrant vídeos de gent divertint-se als seus supermercats i incentivant la visita, ni que sigui per fer el xafarder.
Que un trending topic acabi als informatius o als magazins de més audiència és la consumació de l’èxit del màrqueting digital. La televisió s’ha convertit en una mena de deixalleria on van a morir totes les tendències virals de les xarxes. Si s’escampa a Instagram mereix ser notícia, oblidant que els criteris pels quals s’haurien de regir haurien de ser diferents. Els informatius, a sobre, ometen les intencions i els valors que s’amaguen darrere d’aquestes tendències. I així s’homogeneïtzen els continguts, s’adotzena l’audiència i el periodisme i l’entreteniment es converteixen en una mateixa cosa: una mena de catàleg sense personalitat.