Després que les xarxes s’omplissin de reaccions al vídeo d’un Joel Joan ebri, l’Ajuntament de Badalona ha decidit treure de la cartellera l’obra de teatre que l’actor tenia previst representar a la ciutat. Des del consistori han adduït una incompatibilitat entre l’actitud de Joel Joan al vídeo i la programació de la peça; d’altres han volgut veure en aquesta decisió un càstig de caire ideològic a l’actor independentista per part de l’alcaldia del PP.
Crec que ambdues hipòtesis no són necessàriament incompatibles si s’evita abordar-les des de la visceralitat i el simplisme. M’explico: potser la cancel·lació de l’obra es degui efectivament a la conducta de Joel Joan al vídeo, però… ¿que potser això no reflecteix, al capdavall, una manera d’entendre el món i la política; una determinada percepció de la relació obra-artista; una forma, doncs, d’ideologia?
Tanmateix, aquest episodi ens imposa una reflexió inevitablement complexa: ¿no és possible que des de l’Ajuntament realment hagin considerat que l’actitud qüestionable de Joel Joan impedeix programar-lo, més enllà de la ideologia de l’actor?, ¿té dret, però, un creador a exhibir una conducta incorrecta sense que això afecti l’acollida de la seva obra? I sobretot: ¿estem preparats per criticar sense pal·liatius tota censura basada en la identificació obra-artista?
Mentre la resposta a la darrera pregunta no sigui un sí rotund —mentre ens aferrem als "segons qui i com" quan la censura creativa guaita—, estarem condemnats a conviure eternament amb els símptomes d’una mancança col·lectiva d’arrels profundes i perilloses: la intolerància a la carta. Per tant, o bé integrem el rebuig generalitzat, radical i contundent a les censures basades en el comportament o les idees d’un artista, o bé els escenaris com aquest continuaran perpetuant-se. I en aquests escenaris no ve gaire de gust viure-hi.