11/12/2021

‘Ismes’ que ens polaritzen

Treballar de lingüista en un mitjà et fa especialment sensible a l’ús i abús de certes paraules. N’hi ha que apel·len a la raó, que fan reflexionar i ajuden a entendre els fets, les persones o les accions. D’altres, apel·len a les passions i serveixen per fer més extrems el rebuig o l’adhesió. S’ha dit, i és cert, que tota guerra ve precedida d’una pau aparent en què les paraules ja són armes que fereixen i deshumanitzen tot el que es percep com a amenaça i concentra odi. Les dretes extremes i tot el seu entorn en donen mostres tan transparents que té poc interès analitzar-les. Sí que en té, en canvi, detectar aquest verí quan s’infiltra en el lèxic dels que ens volem considerar moderats, racionals i progressistes, dels que voldríem ser, i hauríem de ser, un baluard contra la polarització.

Inscriu-te a la newsletter Comprar-se la democràciaLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

De vegades sembla que creguem que la duresa de les paraules, la seva radicalitat condemnatòria, sense matisos, és una arma efectiva per erradicar el mal. N’és el paradigma l’ús i abús de terrorisme, un terme desinformatiu, tòxic, que tenyeix amb tinta negra totes les violències polítiques contra els estats, i fa impossible distingir què tenen de resposta desesperada a cruels i arbitraris abusos de poder. Perquè aquest és l’objectiu dels ismes de què avui parlo: ficar en un mateix sac opac la complexitat i estalviar-nos l’esforç de comprendre què hi ha d’humà en “el monstre”: quines misèries i pors expliquen posicions que, alegrement, titllem de feixisme o nazisme. Els nodrim amb la creença que intentar entendre ja és una concessió, ja és feblesa o connivència. I, com passa a La pell freda, com més monstres matem més en surten. Són ismes amb què massa sovint el teòric informador ruixa preventivament drames humans quan no té temps ni eines per investigar-los.

Cargando
No hay anuncios

M’aturaré avui en un que està en clara expansió: negacionisme. Nascut a l’ombra de l’Holocaust i ja polèmic en el seu sentit més propi, avui fem servir aquest isme per estigmatitzar opinions que, al nostre parer, neguen fets empíricament demostrats i que és crucial acceptar per respectar dols, prevenir catàstrofes o avançar socialment. L’intent de fer-ne un delicte entra en conflicte amb la llibertat d’expressió, un dret civil que cal defensar, sobretot -perquè és quan més perilla-, per a aquelles opinions que una majoria considerem detestables. Avui l’apliquem, per exemple, als que qüestionen el canvi climàtic o l’efectivitat de les vacunes. I la seva tinta negra, altra vegada, fica al mateix sac mentides, disbarats, fanatismes, matisos i valuosos punts de vista. Abans que l’ús d’aquest isme esdevingui abús, tinguem clar que sacralitzar les “veritats oficials” és tan irracional com veure-hi sempre una conspiració. Farem molt bé de rebatre frontalment tot el que nega fets que considerem provats, però és un error desestimar-ho preventivament només perquè contradiu “el que diu la ciència”. I tornaríem directament a l’Edat Mitjana, carregats amb el nostre progressisme, si impedíssim expressar-ho o castiguéssim a qui ho expressa.