24/03/2022

Informació 'low cost' des d’Ucraïna

Des que va començar la invasió russa a Ucraïna els despropòsits de Telecinco s’han succeït en cadena. Primer va ser l’esperpent de l’enviada especial Sol Macaluso, a qui han convertit en una mena de màrtir quan ella mateixa es va erigir en la protagonista del drama plorant, enviant missatges a la mare en directe i explicant les misèries familiars de l’equip que l’acompanyava. 

Inscriu-te a la newsletter Ara ve NadalLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Paral·lelament, la majoria d’imatges que la cadena fa servir per il·lustrar el conflicte estan gravades amb telèfon mòbil. Ocupen només el requadre central de la pantalla. Tenen molt mala qualitat i gairebé mai contextualitzen el lloc i el dia que s’han gravat. Moltes tenen logotips sinistres sobreimpresos que encara incrementen més la inquietud que provoquen. Hi ha gravacions de gent ferida, bombardejos, enfrontaments armats i circulació de tancs que inclouen unes calaveres sinistres, com si fos la marca d’aigua d’algun youtuber o proveïdor pirata d’imatges. D’altres tenen uns logotips amb rostres i màscares inquietants a l’angle de la imatge, incloent-hi algun compte de Twitter que no fa gaire confiança.

Cargando
No hay anuncios

Aquest dijous, a l’informatiu de David Cantero, vam detectar un fet fugaç que confirmava amb rotunditat que la cadena fa muntatges a partir d’un poti-poti d’imatges que ni tan sols saben en quin context van ser gravades. Després que l’enviat especial a Kíiv, ubicat al centre de la ciutat, assegurés: “Aunque parezca mentira no notamos ni un ápice de miedo en la gente y esto nos da mucha seguridad” ens van explicar amb un mapa quina era la distribució de les tropes russes en territori ucraïnès. A continuació, per mostrar el desànim entre els militars russos, ens oferia un àudio d’un soldat rus que expressava el seu abatiment per com el seu país estava conduint la guerra, informant que ells mateixos patien els atacs dels seus propis avions. Per il·lustrar aquest document van utilitzar una imatge que resultava molt familiar. Amb calma, si tiraves enrere i la recuperaves, confirmaves el que havies intuït fugaçment uns segons abans: es tractava d’una de les imatges de la crònica per al Telenotícies que va fer Manel Alías el diumenge 27 de febrer. Era l’escena en què precisament vèiem el corresponsal de TV3 intentant resguardar-se d’una pluja de morter. La imatge té molt poca qualitat i inclou el logotip d’una calavera amb gorra de militar bevent d’una llauna de cervesa. No hi ha cap mena de rigor. Per il·lustrar les informacions que tenen fan servir escenes que més o menys encaixen amb el que expliquen però que en cap cas hi tenen res a veure. Més que notícies, fan pel·lícules bèl·liques. Mentre uns ho donen tot i d'altres hi arrisquen la vida, ells fan informació low cost. Telecinco ofereix un catàleg d’escenes sense context en què la més tràgica és la més útil. Una estratègia que ens recorda que hi ha grups mediàtics que, més que informar de les guerres, més aviat el que fan és aprofitar-se’n per garantir l’espectacle.