Gran notícia: més metro i més tren
La Generalitat ha anunciat que passat Reis començaran les obres de construcció de tres parades més dels Ferrocarrils, a Barcelona, que connectaran la plaça d’Espanya i Gràcia per l’Hospital Clínic i per la plaça Francesc Macià.
El reflex dels mitjans ha estat comptar-ho en anys d’obres (seran cinc anys, fins al 2029), i fins i tot en els 118 arbres que caldrà tallar al Parc de l’Escorxador per poder fer espai a les obres. Ha estat una clicada d’ullet al barceloní que encara no s’ha refet de les obres al túnel de les Glòries o als eixos verds de la dreta i l’esquerra de l’Eixample, i que ara ja es torna a imaginar embussat per les estretors de l’obra pública en una ciutat densa.
Jo, en canvi, ho trobo una de les millors notícies de l’any. Estem millorant un servei públic essencial. No té cap lògica lamentar-se que cada dia entren massa cotxes a Barcelona perquè les rodalies ferroviàries són insuficients, que la contaminació es dispara i que la pèrdua d’hores de vida de la gent es multiplica i, alhora, queixar-se que les obres que faran possible anar del Baix Llobregat al Vallès pel subsol del centre de Barcelona (es parla de quinze milions de viatges anuals) ens fan nosa. Els arbres del Parc de l’Escorxador seran reemplaçats i la millora en la qualitat de l’aire compensarà de molt qualsevol pèrdua momentània. I en termes estrictament barcelonins, poder agafar el metro a la plaça Francesc Macià, zona que mai ha tingut transport suburbà, és una altra millora.
Abandonem aquesta tendència a veure sempre la pega que inevitablement acompanya qualsevol canvi, sobretot quan el canvi és tan manifestament positiu.