El futur del petit comerç

Amazon a Dortmund, Alemanya
2 min

Ja a ningú li estranya veure repartidors d'Amazon circular per poblacions de tot just cinc-cents habitants, lliurant un paquet que conté tal vegada unes pinces d'estendre que valen dos euros, un diumenge a les dues de la tarda. I, igual que ens estem habituant a això, ens continuem preguntant com és possible. Com es paga a un transportista el cost del vehicle, el combustible i tota la resta en lliuraments de paquets que amb prou feines generen uns cèntims de marge?

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Doncs és una qüestió d'economies d'escala, sumat a costos laborals. Moure molt de producte i pagar el mínim possible. Aquest vehicle que passa pel poblet i descarrega aquestes pinces ha transportat desenes de paquets i, logística mitjançant, els ha lliurat al llarg del dia. La suma de tot el que ha lliurat surt a compte. I, independentment que algunes entregues siguin deficitàries, la totalitat del model de negoci de la venda en línia produeix desorbitats beneficis.

Més enllà de la qüestió de la sostenibilitat, tant mediambiental com laboral, hi ha la de la difícil situació en què ha quedat el petit comerç i el comerç de proximitat.

No podem oblidar que l'ocupació que concentren les petites i mitjanes empreses és a Europa el doble que als Estats Units. Dos de cada tres treballadors espanyols o europeus estan contractats per una pime, mentre que als Estats Units és un de cada tres. A Espanya predominen les de comerç al detall i serveis d'hostaleria, que concentren gairebé la meitat de petits negocis. El comerç suposa al voltant d'un milió de negocis i dona feina a entre dos i tres milions de persones.

Això és com la sostenibilitat. Tothom la vol, però no tothom està disposat a pagar productes més cars perquè siguin sostenibles. Tots volem petit comerç, però poca gent està disposada a pagar més preu per alguna cosa que et porten a casa en diumenge, per molta estima que tinguem al botiguer del nostre carrer.

Per tant, la qüestió en què deriva tot això és: quin és el futur del petit comerç? No serà el preu. Ni la comoditat. Pot ser-ho la immediatesa, la garantia, el valor afegit en la venda, el servei, la varietat o l'especialització. O un altre qualsevol. Però estan obligats a evolucionar perquè la competència ha vingut de molt lluny i pot acabar amb part del nostre teixit empresarial.

Fernando Trias de Bes és economista
stats