L’extrema dreta o el relat antisistema

Miguel Bernad va presentar ahir la querella contra Jordi Pujol al jutjat 31 de Barcelona.
4 min

El protagonisme adquirit pel sindicat ultra Manos Limpias en el cas de la investigació a Begoña Gómez, dona de Pedro Sánchez, ens situa novament davant d'un problema que en realitat transcendeix les nostres fronteres. L’auge de l’extrema dreta arreu d’Europa i del món està esdevenint el problema més important per a la democràcia i per a la igualtat de drets. L’extrema dreta es caracteritza per diversos elements, no per un de sol. Primer, per un nacionalisme extrem. També per les pulsions autoritàries i fins i tot dictatorials. I, a més, pel caràcter reaccionari de la seva ideologia en tots els àmbits de la vida. La podríem titllar de conservadora, i sens dubte ho és. Però va més enllà: rebutja els canvis i té la voluntat de revertir-los, siguin en l’àmbit de la religió, dels drets individuals, dels drets col·lectius, dels drets polítics, etc. L’extrema dreta ho embolica tot en un farcell que aspira a seduir els possibles perdedors dels canvis actuals o els que creuen que poden ser perdedors com a conseqüència de futurs canvis.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Aquestes dinàmiques s’han produït repetidament al llarg de la història contemporània. L’eclosió de l’extrema dreta ja es va viure intensament just després de la Primera Guerra Mundial i es va conèixer com a feixisme i amb molts altres noms, com el més tristament famós: nazisme. El falangisme espanyol en va ser un exemple típic. Els anys d’entreguerres estan plens de processos d’ascens i triomf de partits i moviments d’extrema dreta tots caracteritzats per la por a la revolució social, als nous partits comunistes, a l’auge de l’anticlericalisme, a l’empoderament polític de les masses mitjançant el sufragi universal, a l’ensorrada de règims autoritaris precedents que protegien l’statu quo, a l’odi al diferent, etc. És una combinació explosiva de sentiments de por, de reacció a pèrdues reals o temudes i de tancament de files entorn de valors nacionalistes, ètnics i extremadament conservadors. Va aconseguir les seves bases militants tant en l’espai de la dreta tradicional com en el de les antigues esquerres. Feixisme i nazisme tenien orígens o terminologia que competien amb el socialisme. En tots els casos van tractar d’arrossegar els seus països a guerres d’expansió colonial o d’expansió territorial sobre els seus veïns. El militarisme va esdevenir consubstancial als règims d’extrema dreta i el revengisme els va acabar portant a buscar una Segona Guerra Mundial.

Afortunadament, després del 1945 l’Europa occidental va gaudir d’anys d’expansió econòmica que van permetre difondre el benestar econòmic i social i una llarga temporada de pau en un context democràtic. No va ser el cas de les dictadures, esclar. La major tolerància i la confiança en el futur van anar dissolent les extremes dretes, però la llarga crisi econòmica dels anys setanta i vuitanta va obrir el camí a polítiques de dreta radical que van legitimar alguns elements de l’ideari de l’extrema dreta i que van dissoldre importants elements de cohesió social preexistents.

Pensàvem que la recuperada bonança de finals del segle XX i de principis del segle XXI retornaria la moderació i la tolerància a la vida política i social, però la successió de crisis des de 2007 (financera, del deute sobirà i de la covid, per no mencionar el canvi tecnològic accelerat i els efectes sobre l’ocupació i l’ingrés d’una globalització imparable), han tornat a facilitar un espai per al relat d’extrema dreta. Els electorats que eren comunistes van passar a votar partits nacionalistes d’extrema dreta perquè prometien defensar els llocs de treball que es perdien. Els de dretes es desplaçaven cap a la dreta extrema, insatisfets i impacients amb la moderació de la dreta tradicional. Els socialdemòcrates o laboristes perdien pes electoral i desapareixien per l’emergència de noves classes professionals amb noves preferències ideològiques i polítiques com la defensa dels drets individuals, la protecció del medi ambient o la mateixa globalització. De mica en mica han desaparegut forces que defensin canvis amb progrés i garanties. La reacció de rebuig al canvi esdevé més popular, entre grans i joves.

No hem sortit de les crisis millors ni més solidaris, sinó més pobres, més desiguals i més espantats. Són les condicions per al creixement de l’extrema dreta, amb la seva simbiosi típica de rics i pobres units per ideals identitaris i de conservació de privilegis, per a uns, i de seguretats, per a molts. Les xarxes socials, amb la seva incomunicació entre diferents, ho empitjoren tot.

Més val que no ens enganyem. Aquest és un problema real i molt gros i no serveix de res menystenir-lo o ignorar-lo. En part és el pèndol de la història que es mou cap a zones de perill i d’inconsciència col·lectiva. Però cal estudiar amb profunditat els ressorts que activen l’extrema dreta i no limitar-se a demonitzar-la. Això, fins i tot, pot crear curiositat i simpatia en fer-la semblar un vot antisistema. Urgeix parar més atenció a com desmuntar els fonaments que propicien i fan possible la seva existència i el seu creixement, que en molts països ja sembla imparable.

Albert Carreras és director d'ESCI - Universitat Pompeu Fabra
stats