Un estiu per a tothom!

Nens marxant de colònies, aquest dijous
i Carles Xifra
22/06/2017
3 min

Director d'accions i programes educatius socials de FundesplaiEl dimecres 21 va acabar el curs escolar i aquests dies estan començant les colònies, casals, campaments i camps de treball. Totes aquestes activitats no són només uns dies de vacances especials. Són experiències úniques, vivències que ajuden a desenvolupar globalment els infants. Tothom identifica aquestes experiències amb activitats de gran valor pedagògic que fomenten l’autonomia i l’assumpció de responsabilitats, la participació i la convivència, i l’autoestima. Els jocs de nit, les excursions a les pinedes de pi roig, els serveis en grup per parar taula, rentar carmanyoles i fer les habitacions o el primer bivac sota els estels són moments inoblidables, especialment significatius per als infants (i els seus aprenentatges socials).

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Però també són experiències úniques, i especialment adequades, per treballar l’educació en valors. En la vida quotidiana dels campaments, als jocs del casal, a les excursions per la muntanya, a les gimcanes de descoberta d’un poble petit... els infants posen en joc els seus valors. Els contrasten amb els dels altres companys. Els expliciten i els hi posen nom. Els viuen i, sobretot, els atrapen. I aquests aprenentatges, holístics, transformadors, ajuden en la seva petita mesura, a construir persones actives i compromeses.

Socialment, reconeixem com a fracàs escolar que un infant no sàpiga llegir amb prou fluïdesa en l’etapa de secundària, però no considerem fracàs escolar que un nen o nena no s’indigni per un cas de bullying a un company de grup, per la vulneració sistemàtica dels drets dels infants refugiats, per la contaminació d’un rierol o per la quantitat de plàstics que suren als nostres mars. En aquests casos, les situacions en què els valors apresos es comparteixen i es posen en pràctica són cabdals.

Tota l’educació, la de dins de l’escola però també la que té lloc al seu voltant, té el repte de formar ciutadans actius i crítics, amb ganes i capacitats no només d’interpretar el món sinó de fer-lo més just i sostenible. De prendre-hi part, de comprometre’s. Fa poc rellegia la cita de Philippe Meirieu que ho recordava: “L’educació no consisteix a adaptar unes persones al món sinó de formar uns subjectes capaços de tornar a crear el món”. Un dels objectius de l’educació en el lleure: transformar el món.

No traguem importància a les activitats de lleure educatiu d’aquest estiu. Les colònies, els camps de treball, els casals o els campaments són espais únics i vitals per a tots els infants.

Fa pocs dies l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) aportava noves dades sobre les condicions de vida de les persones a Catalunya l’any 2016. Malgrat evidenciar-se una tímida millora, la taxa de risc de pobresa continua sent alarmant. Massa alarmant. Més del 60% de les llars catalanes reben algun tipus de prestació social i el 19,2% de la població continua per sota del llindar de risc de pobresa, que afecta especialment encara els menors de 16 anys (24%).

Els difícils equilibris de l’economia familiar d’aquestes persones impedeixen, encara amb massa freqüència, que els seus infants puguin participar en activitats de lleure educatiu, especialment en colònies, campaments, rutes o casals urbans d’estiu i de vacances escolars.

Per aquest motiu ja fa molts mesos que des de Fundesplai hem posat en marxa tots els nostres recursos per fer possible que l’estiu sigui inclusiu: prop de 1.200 activitats per a totes les edats i, especialment, un important esforç en les beques. Aquest any, gràcies a la col·laboració d’administracions públiques, organitzacions, empreses i particulars, preveiem atorgar 5.700 ajuts perquè infants en situació de vulnerabilitat social puguin fer colònies d’estiu. Una iniciativa que porta per nom Un estiu per a tothom!, un nom que vol reflectir la nostra voluntat que totes les nenes i els nens puguin gaudir d’unes activitats de lleure de qualitat independentment de la seva condició econòmica.

No ens podem permetre com a societat que aspira a ser justa que una part important d’infants es quedi al marge d’aquestes experiències educatives i vitals per raons econòmiques, ja siguin estructurals o temporals. La igualtat d’oportunitats en l’educació passa per garantir el dret de tots els infants a les activitats de lleure. L’equitat és responsabilitat del conjunt de la ciutadania. Tots som cridats a organitzar-nos i a aportar el nostre compromís social pel dret al lleure.

Entre totes i tots, fem que sigui possible un estiu per a tothom!

stats