22/06/2017

Un estiu per a tothom!

Director d'accions i programes educatius socials de FundesplaiEl dimecres 21 va acabar el curs escolar i aquests dies estan començant les colònies, casals, campaments i camps de treball. Totes aquestes activitats no són només uns dies de vacances especials. Són experiències úniques, vivències que ajuden a desenvolupar globalment els infants. Tothom identifica aquestes experiències amb activitats de gran valor pedagògic que fomenten l’autonomia i l’assumpció de responsabilitats, la participació i la convivència, i l’autoestima. Els jocs de nit, les excursions a les pinedes de pi roig, els serveis en grup per parar taula, rentar carmanyoles i fer les habitacions o el primer bivac sota els estels són moments inoblidables, especialment significatius per als infants (i els seus aprenentatges socials).

Inscriu-te a la newsletter La política del caosLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Però també són experiències úniques, i especialment adequades, per treballar l’educació en valors. En la vida quotidiana dels campaments, als jocs del casal, a les excursions per la muntanya, a les gimcanes de descoberta d’un poble petit... els infants posen en joc els seus valors. Els contrasten amb els dels altres companys. Els expliciten i els hi posen nom. Els viuen i, sobretot, els atrapen. I aquests aprenentatges, holístics, transformadors, ajuden en la seva petita mesura, a construir persones actives i compromeses.

Cargando
No hay anuncios

Socialment, reconeixem com a fracàs escolar que un infant no sàpiga llegir amb prou fluïdesa en l’etapa de secundària, però no considerem fracàs escolar que un nen o nena no s’indigni per un cas de bullying a un company de grup, per la vulneració sistemàtica dels drets dels infants refugiats, per la contaminació d’un rierol o per la quantitat de plàstics que suren als nostres mars. En aquests casos, les situacions en què els valors apresos es comparteixen i es posen en pràctica són cabdals.

Tota l’educació, la de dins de l’escola però també la que té lloc al seu voltant, té el repte de formar ciutadans actius i crítics, amb ganes i capacitats no només d’interpretar el món sinó de fer-lo més just i sostenible. De prendre-hi part, de comprometre’s. Fa poc rellegia la cita de Philippe Meirieu que ho recordava: “L’educació no consisteix a adaptar unes persones al món sinó de formar uns subjectes capaços de tornar a crear el món”. Un dels objectius de l’educació en el lleure: transformar el món.

Cargando
No hay anuncios

No traguem importància a les activitats de lleure educatiu d’aquest estiu. Les colònies, els camps de treball, els casals o els campaments són espais únics i vitals per a tots els infants.

Fa pocs dies l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) aportava noves dades sobre les condicions de vida de les persones a Catalunya l’any 2016. Malgrat evidenciar-se una tímida millora, la taxa de risc de pobresa continua sent alarmant. Massa alarmant. Més del 60% de les llars catalanes reben algun tipus de prestació social i el 19,2% de la població continua per sota del llindar de risc de pobresa, que afecta especialment encara els menors de 16 anys (24%).

Cargando
No hay anuncios

Els difícils equilibris de l’economia familiar d’aquestes persones impedeixen, encara amb massa freqüència, que els seus infants puguin participar en activitats de lleure educatiu, especialment en colònies, campaments, rutes o casals urbans d’estiu i de vacances escolars.

Per aquest motiu ja fa molts mesos que des de Fundesplai hem posat en marxa tots els nostres recursos per fer possible que l’estiu sigui inclusiu: prop de 1.200 activitats per a totes les edats i, especialment, un important esforç en les beques. Aquest any, gràcies a la col·laboració d’administracions públiques, organitzacions, empreses i particulars, preveiem atorgar 5.700 ajuts perquè infants en situació de vulnerabilitat social puguin fer colònies d’estiu. Una iniciativa que porta per nom Un estiu per a tothom!, un nom que vol reflectir la nostra voluntat que totes les nenes i els nens puguin gaudir d’unes activitats de lleure de qualitat independentment de la seva condició econòmica.

Cargando
No hay anuncios

No ens podem permetre com a societat que aspira a ser justa que una part important d’infants es quedi al marge d’aquestes experiències educatives i vitals per raons econòmiques, ja siguin estructurals o temporals. La igualtat d’oportunitats en l’educació passa per garantir el dret de tots els infants a les activitats de lleure. L’equitat és responsabilitat del conjunt de la ciutadania. Tots som cridats a organitzar-nos i a aportar el nostre compromís social pel dret al lleure.

Entre totes i tots, fem que sigui possible un estiu per a tothom!