31/8: Doble peatge

No hi ha autopistes/autovies de franc. Hi ha autopistes/autovies en què l’amortització de la construcció i el manteniment la paguen aquells qui les fan servir (a través d’un peatge per l’ús) i n’hi ha en què això ho paguem a través dels pressupostos de l’Estat entre tots, les fem servir o no. Els dos models són possibles i tots dos poden ser defensats. El problema és quan dins d’un mateix estat conviuen els dos models, i encara més quan el model de pagar per fer servir (el peatge) està concentrat en un territori. Perquè llavors aquest territori paga un peatge doble: paga per les seves autopistes via peatge quan les fa servir i paga les autopistes dels altres, via pressupostos, encara que no les faci servir. Quan conviuen els dos models, no queda clar per quin carai de criteri unes vies necessàries i sense alternativa fàcil exigeixen el peatge dels que hi passen i unes altres vies de vegades més supèrflues (autovies que van en paral·lel al costat de bones carreteres generals) les hem de pagar entre tots via pressupostos. Que ara a Catalunya unes quantes autopistes que eren de peatge deixin de ser-ho és un atenuant de la llarga desigualtat en la qual hem viscut, dins del doble model. Que encara en quedin de peatge, allarga la desigualtat.

Vicenç Villatoro és escriptor
stats