ABANS D'ARA
Opinió 25/06/2024

Curses de cotxes a Montjuïc (1933)

Peces històriques

Marià Foyé
Tria del catedràtic emèrit de la UPF i membre de l'IEC
3 min
L’italià Tazio Nuvolri, amb el cotxe número 8, i el català Esteban Tort, amb el número 2, durant el IV Gran Premi Penya Rhin del 1933, el primer que es va celebrar sobre l’asfalt del circuit urbà de Montjuïc.

De la crònica de Marià Foyé (Barcelona, 1903-1937) a La Publicitat (25-VI-1933). Tal dia com avui de fa noranta-un anys Barcelona va esdevenir pionera a la península ibèrica en l’organització de curses de cotxes. Els automobilistes inscrits en aquell esdeveniment organitzat per Penya Rin van competir en quaranta voltes en el circuit de Montjuïc. El periodista Marià Foyé, professor a l’Escola del Treball i impulsor de l’aviació a Catalunya, va caure ferit de mort quatre anys després al front d’Aragó. El 1934 havia publicat Resum d’aviació, el primer llibre en català sobre aquesta matèria. 

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Després dels entrenaments de dies passats i especialment el d'ahir, es pot assegurar sense cap mena d'exageració que el Gran Premi de cotxes que Penya Rin ha organitzat per a avui al matí, respondrà plenament a tots els averanys que sobre la seva importància esportiva i espectacular s'han aventurat. La Copa Barcelona no és un assaig de les possibilitats del circuit de Montjuïc. La Copa Barcelona és una cursa internacional en la qual prenen part les figures que més elevada cotització han adquirit en automobilisme. Amb aquesta cursa la nostra pista excepcional rebrà una consagració que la deixarà situada en la llista selecta dels més famosos circuits d'Europa. Les condicions d’espectacularitat de la carretera de l' Exposició son conegudes de tothom. Uns retocs orientats a augmentar la visibilitat del públic i proporcionar-li les condicions de comoditat i seguretat necessàries, convertirien aquesta pista en un escenari literalment incomparable. La complexitat de perspectives i punts de vista, amb tota la gamma possible de viratges i contra-corbes, que l'espectador pot resseguir en la seva totalitat sense abandonar un sol moment la cursa, ofereixen unes condicions que ens és lícit de dubtar que cap altre circuit posseeixi. La pista, també amb poques modificacions, podria adquirir una qualitat tècnica de primer ordre. Amb la rectificació i un bon peraltat, en alguns dels viratges tancats de la baixada, s'afavoriria el treball dels cotxes i conductors i en conseqüència s'elevarien les possibilitats de rapidesa del circuit, realment considerables. Confiem que la celebració de la Copa Barcelona serà un argument prou convincent perquè tothom reconegui la necessitat de proveir la nostra ciutat d'una pista perfecta i prou suggestiva per atraure d'una manera habitual els millors asos estrangers a les nostres competicions internacionals. Aquest esforç ha d'ésser encoratjat i mantingut no solament pels aficionats i els ciutadans, sinó que les corporacions públiques de casa nostra han de participar en una iniciativa que intensifiqui més encara el cosmopolitisme i la valor ciutadana de Barcelona. [...] Ahir va ser un dia puríssim, blau, assolellat, amb una claror que ho penetrava tot. S’agermanava intensament amb l'espectacle dels cotxes brunzents, blancs, grocs, vermells, corrent desesperats costa amunt, deixant una sentor de carburant còctel. Grinyolar de neumàtics que patinen en les corbes tancades de la baixada, i expectació a tot arreu a l'anunci del pas de Nuvolari. L'as italià corre fent sentir la impressió de la genialitat. Cal ésser un geni -de la mecànica, és clar- per obtenir l'impecable canvi de marxa en 1/10 de segon i per virar a la velocitat justa en què l'esllavissada no passi d'un gruix de dit. [...] Ahir, en els seus primers volts, arribà als 2 minuts 18 segons amb una mitjana superior als cent per hora. Però Novelani no correrà sense contrincant d'equivalència. Vimille amb Alfa-Romeo i Lehoux amb Bugatti realitzen temps sensiblement iguals. [...] Zanelli, el cotxe del qual potser no s'afina com els dels anteriors, els segueix de prop. Els seguirà Sameiro amb Alfa-Romeo 2.300 c.c. Oliveres de la Riva s'entrenà amb un dos litres, girant molt segur, però amb un motor que s'havia d'acabar de posar a punt. [...] Tost tingué alguna dificultat amb el compressor, però esperem que aquest matí estarà resolta i formarà entre els primers disposat a defensar amb tota l'honorabilitat els nostres colors. [...] 

stats