18/05/2021

La cultura perquè sí

A partir del 24 de maig, si no hi ha res de nou, l’aforament dels equipaments culturals s’ampliarà fins al 70% a Catalunya. Els percentatges són una eina utilíssima per dissimular les abstraccions: sota un vernís de concreció matemàtica, ens mantenen a una distància prudencial de la magnitud de la tragèdia, que diria Monzó. Els percentatges són tan mal·leables com les estadístiques si parlem d’impactes i de titulars; el contrapunt que cal per trencar amb l’eterna dicotomia entre les ciències exactes i els dos-i-dos-són-ves-a-saber-què de les humanitats. Fins a l’any passat, els percentatges ens remetien a l’atur juvenil, a les probabilitats d’emmalaltir dels fumadors habituals, a les segones rebaixes i les primeres, a la presència de cacau necessària per considerar saludable aquella xocolata. Com a molt, els percentatges ens orientaven també en relació amb les begudes alcohòliques, els productes light, els divorcis i les possibilitats de morir en un accident d’avió. L’any passat, però —l’any que vàrem viure perillosament–, els percentatges es varen instal·lar a la nostra quotidianitat amb una insistència només equiparable a l’ambigüitat del seu abast real. Fa un any i mig que vivim entre mascaretes i percentatges.

Quan els percentatges que ens envolten fluctuen dintre d’uns paràmetres d’abstracció, ens sentim confusos, desorientats, perquè és difícil aferrar-se als intangibles disfressats d’estadística. Els Amics de les Arts tenen una cançó breu que, en la línia dels jocs conceptuals a què ens tenen avesats, traça un paral·lelisme entre els afectes sentimentals i els moviments borsaris. La cançó es titula 36% i gosa fer una cosa tan insòlita i aparentment antiromàntica com posar una xifra ben precisa a l’amor que se sent cap a la parella —"t’estimo un 36%"—; una xifra gens impactant, d’entrada, però increïblement elevada si tenim en compte que dins del 100% hi han d’entrar tota la resta de vincles afectius. I, tanmateix —siguem honestos—, ¿qui se sentiria aclaparat per una declaració del 36% del còmput d’amor total? Amb un 36% ni tan sols es considera xocolata negra, al capdavall; un 36% no justifica anar de compres. Els percentatges tenen aquestes coses.

Cargando
No hay anuncios

El 70% d’aforament als espais culturals catalans és una bona notícia si valorem que venim d’un 50%, i abans d’això del 30%, i abans d’això del 0%. Com en tantes altres situacions, la tristor i l’alegria són relatives, nascudes de la comparació i del balanç, d’unes emocions coherents amb la "nova normalitat" que ens hem creat nombre rere nombre, tant per cent rere tant per cent. Un 70% d’aforament als equipaments culturals de Catalunya és una dada positiva o, com a mínim, l’aperitiu anhelat abans de la bona nova definitiva. A València, per exemple, varen anunciar que amb la desescalada s’optaria per un 75% d’aforament en aquests mateixos espais: per què un 75% i no un 70%, o viceversa? Doncs perquè sí, només perquè sí; perquè la resposta que s’hauria de prohibir als progenitors amb fills curiosos –perquè sí, filla, perquè sí!– s’ha infiltrat subtilment en els nostres cervells com un virus: quan hi ha moltes preguntes i poques respostes, el perquè sí ja ens va bé.

Cargando
No hay anuncios

La cultura –i per extensió el sector cultural– sempre té la capacitat de despertar una barreja d’antipatia, llàstima, ràbia i indiferència entre els qui no l’estimen gens, els quals han sabut consolidar –i promoure– un elaborat cadàver exquisit de tòpics i prejudicis amb una finalitat primordial: elevar la cultura a la categoria de hobby refinat, de passió sense ànim de lucre, de frivolitat burgesa, de falsa bohèmia, de carn de subvencions, etcètera. El sector cultural és contraposat constantment a les indústries que sí que es consideren útils, productives, necessàries –l’hostaleria, la construcció, els serveis, el comerç–, i com a resultat obté poca cosa més que paraules encoratjadores, gestos buits, simbologia estèril.

Així, el 70% se celebra de la manera com se celebren les felicitacions de qui ha guanyat l’accèssit del jurat –escolta, pitjor seria res!–; amb la resignació de qui és conscient que, si protesta, encara li diran que és un desagraït; amb el complex d’inferioritat inherent als qui es dediquen a crear aquella màgia que Blanche reclama a Stanley a Un tramvia anomenat desig. El 70% és motiu d’eufòria si ens centrem en el present i fem un esforç per oblidar que, tanmateix, la cultura –i els percentatges que l’envolten en èpoques de crisi i d’esplendor– és relegada sempre a la categoria de germà petit aviciat i ploramiques a qui de tant en tant cal donar alguna ditada de mel. O de xocolata. Del 70%.

Cargando
No hay anuncios

Laura Gost és escriptora