26/05/2016

La campanya mediàtica del 26-J: més Veneçuela que Catalunya

BarcelonaL’autobús de campanya s’ha transformat en l’avió de campanya i Albert Rivera està capitalitzant algunes portades preelectorals gràcies a la seva tourné veneçolana. Nominalment, per mostrar suport a l’oposició del règim chavista. Realment, per fer la guerra contra Podem pels vincles dels liles amb Maduro i companyia. Així, El Mundo obre primera pàgina amb cleca podemita: “Rivera acusa Podem de vendre’s al chavisme”. També El País, en un editorial on es diu: “L’únic dubte és saber si Podem defensa el règim bolivarià per convicció (van treballar per a ells durant anys) o per por que un canvi de postura faci que Maduro expliqui quants milions va entregar el seu govern per a la seva fundació”. Convé recordar que els jutges no veuen indici de delicte en el finançament del partit, però ja se sap que la veritat periodística pot anar una passa al davant. O disset i mitja. El cas més paradigmàtic és l’ Abc, que li dedica una portada de foto amable i titular sabonós: “Rivera: «Les víctimes del chavisme em recorden les d’ETA»”. I un subtítol: “Tots m’han preguntat si a Espanya som conscients del que significa Podem”. L’observatori Media.cat va calcular, el 7 de maig, que el diari estava dedicant una portada a Veneçuela cada nou dies, en els últims tres mesos. És a dir: l’11,1% de les seves primeres pàgines. Costa de creure que, entre els seus lectors, aquest país sud-americà ocupi l’11,1% de les seves preocupacions. (I la ràtio ha pujat encara més aquestes últimes setmanes, perquè des del 7 de maig ja van cinc portades noves publicades: una cada quatre dies.)

Inscriu-te a la newsletter Comprar-se la democràciaLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

La veritat és que, com a estratègia per parlar de Catalunya el mínim possible, resultat tot un encert.