Associacionisme educatiu, compromís juvenil

i David Guàrdia
10/11/2015
3 min

Sovint algunes demandes d’enfortir l’educació en el lleure se centren especialment en una qüestió econòmica, i el dret dels infants a gaudir d’un espai educatiu fora de l’escola porta a exigir nous recursos per ampliar “l’oferta existent”. En aquestes mateixes pàgines, fa uns mesos, es constatava la dificultat, per a una família, de destinar 600 € per fill per anar de colònies o campaments, i es demanaven més recursos.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

És una reflexió adequada. Ara bé, és l’única aproximació? No si ho fem pensant en l’associacionisme educatiu, majoritari en el món de l’educació en el lleure al nostre país, però a vegades invisibilitzat si es busquen solucions ràpides i ampliar l’oferta segons algunes necessitats.

Quan parlem d’associacionisme educatiu amb infants i joves ens referim a l’escoltisme, a l’esplai i altres moviments de base associativa i voluntària. És a dir, a tota aquella realitat de base en la qual caps escoltes i monitors s’impliquen des de la gratuïtat, en un voluntariat que dóna sentit al que fan. Hi participen prenent decisions col·lectivament i amb voluntat transformadora. Són un referent d’implicació social per a infants i joves, que creixen sent protagonistes dels propis projectes: descobreixen l’entorn i aprenen a analitzar, reflexionar, debatre, proposar, decidir, planificar, organitzar-se, avaluar... Infants, joves, caps o monitors, formadors i responsables associatius desenvolupen un rol de referent i d’educador però també, a la vegada, es fan un tip d’aprendre. O, com deia una entitat escolta fa un temps, un tip de viure.

La implicació voluntària de caus i esplais és, doncs, el tret característic de l’associacionisme educatiu. L’àmplia oferta de serveis de lleure i socioeducatius (ludoteques, casals d’estiu, activitats extraescolars, activitat diària…), al marge que estiguin gestionats o no per una entitat sense lucre, és una oferta imprescindible i necessita més recursos per garantir l’equitat en l’accés per a totes les famílies. Però és una lliga diferent. De la mateixa manera que l’associacionisme cultural és una realitat diferent d’indústries i serveis culturals. I per això el Govern disposa d’un pla de l’associacionisme cultural dotat amb 15 milions d’euros i impulsa una llei de l’associacionisme cultural.

Anem de campaments en terrenys a preu baix, sovint sense instal·lacions (quan no fem ruta amb acampada lliure), promovem certa austeritat en l’activitat i ens impliquem voluntàriament caps o monitors però també intendents i persones de suport, configurant una activitat que no acostuma a valdre 600 € però que, a més de recursos, necessita més reconeixement social i polític.

Si un ajuntament, posem per cas, desitja tenir un servei socioeducatiu al seu municipi, en pot disposar en poques setmanes si assumeix la despesa corresponent. Ara bé, si vol crear i consolidar un agrupament escolta i guia cal un procés diferent i més llarg, que també depèn de polítiques públiques. Actualment patim una burocràcia i unes normatives que no faciliten la formació de caps i monitors, com també en trobem manca de locals i espais, dificultats d’accés al medi natural, un reconeixement escàs d’institucions públiques i un model de finançament que barreja l’associacionisme educatiu amb altres serveis i activitats. I, en general, patim dificultats compartides amb la resta de l’associacionisme, en què la hiperregulació i un tracte similar al d’empreses mercantils o entitats prestadores de serveis dificulta una societat civil de base voluntària.

Un suport públic homogeni i rígid a tota aquesta diversitat crea disfuncions, manca d’adequació i algunes tensions entre propostes diferents. Cal avançar en la valoració positiva d’aquesta diversitat i sobretot en el reconeixement mutu. Aquest mateix dimarts, en un debat sobre lleure educatiu en què col·laborava l’ARA, es constatava aquesta diversitat, els reptes conjunts i tot el que tenim en comú: una aposta per l’educació en valors arreu del territori en què tothom, infants, joves i famílies, pugui participar.

Alhora, necessitem polítiques públiques diferents davant de realitats i necessitats diferents. Milers de joves compromeses i compromesos voluntàriament amb una educació transformadora, al cau i a l’esplai, dissabte rere dissabte i campaments rere campaments, mereixen un suport clar i un reconeixement ferm.

Aquests últims anys, diferents iniciatives al Parlament de Catalunya han visibilitzat l’associacionisme educatiu demanant més mesures de protecció, foment i suport. Ara és el torn que el Govern i els ajuntaments actuïn amb coherència i moguin fitxa perquè l’associacionisme educatiu continuï sent un moviment fort i divers d’educació popular, amb dimensió global i arrelament local, d’estima de la natura i el país, de defensa dels drets humans i la justícia social, d’educació per a la reflexió i l’acció i, en definitiva, que promogui una ciutadania crítica, activa i compromesa amb els reptes que el país i el món tenim al davant.

stats