CRÍTICATV

I ara, què passa?

i Mònica Planas
25/05/2019
2 min

La HBO ha estrenat una nova sèrie britànica que ja en el primer episodi t’atrapa i alhora et deixa consternat. És Years and years, amb Emma Thompson com a protagonista de rerefons, convertida en una líder política extremadament demagògica disposada a crispar la societat tant com calgui per escalar posicions. El relat se centra en la família dels Lyons, un grup de germans entre els trenta i els quaranta anys. En els minuts inicials del primer capítol transcorren cinc anys a tota velocitat. Ens situem al 2024, al final del mandat de Trump, i a través dels mitjans de comunicació i de les pantalles dels membres de la família observem com ha evolucionat el món, en plena convulsió. La ficció ha utilitzat un segon d’imatges reals d’una càrrega policial de l’1 d’Octubre per il·lustrar el context global d’una societat que ha sobrepassat els seus límits.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

La sèrie és una distopia que connecta poderosament amb el nostre present i les preocupacions actuals, la imbecil·lització de la humanitat i l’avenir social i polític. La sèrie et transporta, ràpidament, al capítol The Waldo moment de Black Mirror, aquell en què un ninot animat agressiu comandat per un humorista irreverent entra en la campanya electoral portant al caos la societat britànica. També té a veure amb els flashbacks de The handmaid’s tale, aquells instants en què el món encara s’assembla al nostre però els protagonistes comencen a detectar trets absolutistes en la política, deshumanització social i violència al carrer.

Years and years provoca una angoixa creixent perquè et reconeixes en la quotidianitat dels personatges i en les seves preocupacions, inicialment polítiques, quan contemplen les primeres aparicions televisives de Vivienne Rook, una tertuliana descarada que connecta amb els ciutadans a partir d’un populisme barat que molts perceben com a sinceritat extrema. Londres s’ha convertit en una ciutat impossible amb guetos residencials als quals s’accedeix en funció dels ingressos, l’extraradi rep onades massives de refugiats ucranians per culpa del conflicte amb Rússia, els primers robots arriben a les llars com a servei domèstic i poden complir funcions sexuals, els adolescents són addictes al món digital, i a l’escola els nens tenen l’assignatura obligatòria imatge i control del coneixement sexual per combatre el seu consum abusiu de pornografia.

Les tensions entre els Estats Units i la Xina arriben al límit i entrem en una Tercera Guerra Mundial de manera inesperada. Els Lyons, en pànic, estan consternats perquè l’era de les fake news els provoca el dubte permanent entre el que és veritat o mentida. La necessitat dels protagonistes de saber què passarà és exactament la mateixa que experimentes com a espectador, sobretot perquè tens la sensació que en aquesta sèrie veuràs el que ens espera a tots plegats.

stats