14/01/2019

Precautoris i proaccionaris

Els Capuleti i els Montecchi són faccions polítiques rivals (güelfa i gibel·lina, respectivament) a la famosa òpera de Vincenzo Bellini estrenada l’any 1830 sobre un llibret de Felice Romani i basada en el drama de Romeu i Julieta. Els 'guelfi' i els 'ghubellini' són els termes italians amb què es denominaven les dues faccions que des del segle XII donaven suport en el Sacre Imperi Romanogermànic, respectivament, a la casa de Welf i a la casa dels Hohenstaufen. El seu context històric era el conflicte secular entre el pontificat, que passaria a tenir el suport dels güelfs, i l’emperador, amb el suport dels gibel·lins. Durant aquella època aquests eren els dos poders universals que es disputaven el 'dominium mundi'.

Inscriu-te a la newsletter Ara ve NadalLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Han passat uns quants segles des d’aquells conflictes de l’època tardomedieval. No obstant, en els inicis del segle XXI bé podríem substituir els güelfs i els gibel·lins pels precautoris i els proaccionaris.

Cargando
No hay anuncios

Els reptes que desafien la humanitat en aquesta nova etapa de la civilització són radicalment diferents i tenen una rellevància extraordinària. Sovint no entenem els canvis disruptius que comportaran les quatre revolucions simultànies que estan canviant el nostre mapa de la realitat: la revolució digital, la revolució biotecnològica, la revolució espacial i la revolució de la consciència.

Cargando
No hay anuncios

En aquest sentit, cal afirmar amb claredat que la qüestió central en l’agenda política i social del món en els propers anys, a nivell global, serà la transformació biotecnològica de l’ésser humà i del planeta. I aquesta transformació es produirà dins del concepte més genèric d’increment evolutiu de la complexitat i de la vida intel·ligent en un context nou d’adaptabilitat.

Les ideologies del transhumanisme i de l’ecomodernisme cada cop són més conegudes i es perceben com a constitutives del nou ordre mundial en construcció que condicionarà radicalment el nostre futur. No obstant, no es produeixen prou debats oberts i transversals per discernir les conseqüències favorables i desfavorables que comportarà la seva extensió hegemònica global.

Cargando
No hay anuncios

L’octubre passat es va celebrar a Madrid la vintena cimera futurista mundial TransVision 2018, organitzada per Humanity Plus i altres associacions i organitzacions transhumanistes que treballen en conceptes futuristes com ara l’extensió de la longevitat, la intel·ligència artificial, la millora humana, l’ampliació de les capacitats físiques i cognitives de les persones, les tecnologies exponencials i les tendències disruptives de futur.

Cargando
No hay anuncios

Aviat l’eix divisori fonamental entre els ciutadans no serà, ni de bon tros, entre güelfs i gibel·lins, ni tan sols entre dretes i esquerres, com ho ha estat en els darrers segles, sinó entre precautoris i proaccionaris, tal com afirma el sociòleg de la ciència Steve Fuller. Els primers, seguidors del principi de precaució, posaran obstacles, límits ètics i/o religiosos a la transformació biotecnològica de l’ésser humà i de la biosfera; i els segons, seguidors del principi proaccionari, seran favorables a la hibridació de les persones i de la natura amb la tecnologia, promouran l’acceleració de les biotecnologies exponencials en tots els camps, ordenaran la convivència entre els humans, els transhumans (cíborgs) i els posthumans (una altra espècie diferent de l''Homo sapiens') i concentraran els seus recursos personals i econòmics per avançar en la innovació i l’experimentació sense límits en l’ésser humà, en el planeta Terra i en l’Univers proper. Així, els precautoris podrien constituir la nova dreta i els proaccionaris la nova esquerra, que incorporaria fins i tot els vells liberals. No obstant, s'haurà de veure de quina manera els vells eixos ideològics es distribuiran dins d'aquesta nova divisió.

Per tant, el discutible dret a decidir il·limitadament sobre la modificació i el disseny genètics del nostre propi cos i sobre les transformacions biotecnològiques en el nostre entorn natural constituirà un nou paradigma emergent que implicarà posicionaments contraposats i que interpel·larà el biopoder, la tecnoètica, la bioètica i el biodret.

Cargando
No hay anuncios

Aquests processos experimentals de la ciència i la tecnologia batallaran, doncs, amb qüestions fonamentals en relació amb l’acceptabilitat social i la governança democràtica, i ens interrogaran sobre la forma en què apareixeran i es gestionaran els límits de l’experimentalitat de cara a les seves conseqüències socials i polítiques. Aquests experiments hauran de fer front a incerteses creixents i a la inevitable ignorància, que complica les condicions per a la transició cap a aquest futur biotecnològic, que tots volem al servei de les persones i no al revés. La meva aposta personal és pels postulats de l’humanisme avançat que integra i obre nous camins per involucrar la ciutadania en processos d’exploració científica des del que podríem anomenar el 'principi de responsabilitat proactiva'.

Aquest principi exigeix una actitud conscient, diligent i proactiva per part de la comunitat científica, els centres de recerca i d’innovació, les corporacions tecnològiques, les organitzacions i els organismes públics i privats i la ciutadania en relació amb l’experimentació sobre l’ésser humà, el seu hàbitat i l’entorn natural.

Cargando
No hay anuncios

Els antropòlegs i genetistes evolutius ens expliquen que en el nostre genoma tenim rastre d’antics aparellaments entre els humans moderns i els humans arcaics, com ara els neandertals i els denisovans, que han comportat conseqüències importants per al nostre genoma actual. Pocs són els científics i els tecnòlegs que s’han fet les preguntes adients sobre les conseqüències dels creuaments i els fruits del sexe entre espècies humanes diferents i sobre el perquè de la divisió natural entre les espècies. Ara el creuament o hibridació que la tecnociència ens proposa fer entre l’ésser humà i els organismes biotecnològics obre un camí evolutiu desconegut. Caldrà ser-ne conscients, debatre obertament i de forma transversal i finalment arribar a consensos amplis entre precautoris i proaccionaris per resoldre, en clau humanista, els enormes reptes que tenim per endavant a escala mundial.