13/09/2021

L’adob de sempre per alimentar Telecinco

El programa estrella de la nova temporada de Telecinco es diu Secret story. Es tracta d’un altre reality que, en essència, consisteix en una dinàmica molt similar a la de Gran Hermano: tancar un grup de presumptes famosos dins d’una casa i anar-los expulsant de mica en mica. Aquesta vegada, l’excusa és que han de descobrir els secrets que amaguen els altres. A la casa hi van entrar, entre d’altres, el torero José Antonio Canales Rivera, Sofía Cristo –filla del domador Ángel Cristo i de l’amant del rei emèrit Bárbara Rey–, el DJ Chimo Bayo, el duet de bessons Gemeliers o l’humorista Bigote Arrocet, que va entrar a la casa disfressat de faraó i explicant les misèries de la seva relació amb María Teresa Campos.

Inscriu-te a la newsletter La política del caosLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

El programa anuncia unes històries suposadament secretes sense explicar els protagonistes de la vivència: “Vaig perdre la virginitat amb una persona trans”, “Heretaré un marquesat”, “M’han donat l’extremunció”, “La meva família no sap que la vaig estafar”, “Soc l’amant d’un presentador de televisió”, “Robo la roba interior de les meves amants” o “Vaig tenir un afer amb un jugador del Reial Madrid”. Però tots aquests drames són, com en les pel·lícules d’Alfred Hitchcock, un MacGuffin. Un simple esquer que serveix d’excusa per dinamitzar l’argument del programa. Teòricament guanyarà el que aconsegueixi mantenir en secret la seva història. Però això és el que té menys importància. Si analitzem el rerefons de la dinàmica, la idea apel·la al segell de Mediaset de desproveir tots els seus participants de la seva intimitat. En aquesta fàbrica de personatges que subsisteix a base d’explotar les seves vides, Secret story no és altra cosa que fer explícita aquesta funció: esbudellar-los i fer que es devorin els uns als altres per generar noves trames de conflicte que continuïn alimentant el circ de la cadena.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa a la producció televisiva, Secret story manté les característiques dels realities de la cadena: entrevistes ridícules a distància amb un retard en l’àudio que les converteix en feixugues i absurdes, problemes de so constants, engany a l’espectador creant unes expectatives televisives del que passarà que no arriben mai, alentiment desesperant de la trama en benefici de constants pauses publicitàries que allarguen insuportablement l’emissió fins a la matinada, buidor de contingut, concursants curts de gambals i Jorge Javier Vázquez fent de director de pista maniqueu, fingint una emoció i un divertiment inexistents i xafardejant en la vida dels concursants amb interrogatoris retrògrads.

Secret story és el nou adob per continuar fent créixer la plantació de personatges esperpèntics de la cadena. Droga dura per continuar imbecil·litzant l’audiència i enganxant-la a la realitat paral·lela i estrafolària de Telecinco. Una nova manera de repartir la deixalla de sempre, però canviant el cubell perquè no es noti tant.