Audiències
Mèdia28/03/2023

El ‘Zona Franca’ amb Danae Boronat perd un terç dels espectadors que tenia Joel Díaz

TV3 creu que cal tenir "paciència" per consolidar una franja que considera estratègica

BarcelonaEl canvi de presentador al Zona Franca no ha agradat als audímetres. El late de TV3 ha intentat mantenir la marca després de la marxa abrupta de Joel Díaz, arran de l’expulsió de Manel Vidal per un gag sobre el PSC, però els resultats no han acompanyat. Després de les primeres quatre setmanes d’emissió, el programa que ara condueix Danae Boronat tot just congrega 49.000 espectadors de mitjana, en una dada que és el 30% més baixa que els 70.000 que aconseguia reunir el seu predecessor.

Inscriu-te a la newsletter Sèries que t'abracenTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Si es mira la quota de pantalla, la patacada és més gran. Joel Díaz marcava un 8,3% de share que, en la nova etapa, ha caigut fins al 4,7%. Aquests 3,6 punts de diferència representen un descens del 43% en el rendiment del programa a la seva franja. Una altra dada que s’estudia en les anàlisis és l’anomenada audiència acumulada: quantes persones miren com a mínim un minut d’aquell programa. Aquí la diferència és relativament petita, ja que Díaz aconseguia 182.000 contactes, pels 168.000 de Boronat. Però aquesta xifra no és necessàriament positiva: com que la mitjana d'audiència de Boronat és molt més baixa, la dada suggereix que força gent hi connecta en algun moment, però que acaba marxant-ne sense sumar gaires minuts de consum.

Cargando
No hay anuncios

El retrocés en les audiències del programa es produeix malgrat que TV3 ha intentat oferir una crossa al programa, per la via de concedir-li una ubicació millor a la graella que la que castigava Joel Díaz a hores més tardanes de la nit. Si amb el seu primer presentador el Zona Franca engegava de mitjana a les 0.18 h., Boronat ha pogut saludar els espectadors a les 23.50 h. Aquesta mitja hora de diferència li permet competir per una bossa superior de persones que encara estan mirant la televisió però, d'altra banda, també els altres canals programen aleshores una oferta més competitiva que de matinada.

Cristian Trepat, director de Continguts i Programació de TV3, creu que part del descens que s’ha patit amb Boronat al capdavant del format té a veure amb el fet de trobar-se amb un terreny de joc més complicat que el seu predecessor. “El Zona Franca va arrencar en un trimestre on hi havia un prime time molt potent: Joc de cartes, El foraster... En canvi, l’estrena de Danae Boronat ha coincidit amb la pitjor època en aquest sentit. Els dilluns han estat fluixos amb Bojos per Molière, i els dimecres han estat molt de servei públic, amb un espai sobre visibilització de l'esport femení i un programa de poesia que deixava un 1,5%. Hi havia molt menys arrossegament cap a la franja de matinada”, detalla a l’ARA. El directiu subratlla, a més, que en el cas de les audiències digitals, segons dades pròpies, només s’està un 5% per sota que en l’anterior etapa.

Cargando
No hay anuncios

Més equilibri de gènere

Més enllà del descens en el seguiment, el programa ha canviat notablement també el seu perfil d’espectador. Sota la batuta de Joel Díaz, hi havia una diferència significativa en el resultat que obtenia entre el públic masculí (9,1%) i femení (7,7%). Amb Boronat, en canvi, les dades de quotes de pantalla són molt més similars entre homes (4,7%) i dones (4,6%). Si es mira la variable socioeconòmica, hi ha també un canvi interessant: la primera etapa feia molt bones dades especialment entre el públic de nivell d’estudis i ingressos alt i mig alt. En la seva encarnació actual, és un programa més transversal, amb dades similars en els diferents extractes que analitzen els audímetres.

Cargando
No hay anuncios

Una de les dades dures per a Boronat és la franja entre els 25 i 44 anys. Díaz assolia una notable quota de pantalla aquí del 19,8% que ara ha caigut fins al 7,0%. Això fa que, al seu torn, es desplomi l’anomenat target comercial, que és d’especial interès per als anunciats i que aplega el públic amb més poder adquisitiu. En concret, el programa marcava un notable 10,3% que ara s’ha convertit en un discret 3,8%. “Som una cadena que tenim paciència. Si ens haguéssim comportat com a privada, Col·lapse no hauria arribat fins ara, que està fent un 11% o 12% després d’unes primeres dades no pas engrescadores”, argumenta Trepat. “Per a nosaltres era crucial mantenir la franja del late viva. Perdre-la era un luxe que no ens podíem permetre. I creiem que encara hi ha partit”.

Des de TV3 s'esgrimeix també, com a factor per explicar la caiguda, el fet d’haver-se aturat un mes abans de reprendre les emissions i haver d’acostumar encara el públic a una proposa que, tot i aprofitar la mateixa marca de Zona Franca, té diferències notables. “Hi ha hagut un canvi evident, perquè, en el cas de Boronat, el seu punt de suport no era la trinxera política. Amb ella ens hem falcat en l’àmbit del feminisme i, sent ella periodista, també en les entrevistes. Hem reforçat l’equip de guió, s’han fitxat nous col·laboradors. Ella havia fet molt recorregut ja davant de les càmeres, cosa que Joel Díaz no tenia i vam treballar: si es repassen els primers programes es nota. A ella la vam llançar als lleons sense temps per preparar-se i està fent una bona feina. També cal en aquesta etapa tenir una mica més de paciència i falcar més bé el projecte. Hi ha marge de millora, però estem contents”, conclou.