Xarxes socials

Kurt Wagner: "Musk vol que X (Twitter) sigui un espai d'entreteniment, i per això permet els continguts porno"

Periodista

6 min
Kurt Wagner a San Francisco

Kurt Wagner fa més d'una dècada que informa sobre les xarxes socials, i des de 2019 cobreix el sector tecnològic per a Bloomberg. El periodista nord-americà acaba de publicar Twitter. El pájaro de la discordia (Península), un llibre en què repassa la història de Twitter, ara X, des del seu inici fins al moment actual, quan està sota les regnes d'Elon Musk.

El seu llibre és un relat molt detallat de la història de Twitter. És sorprenent descobrir que va començar com un projecte molt idealista. Jack Dorsey [creador de Twitter] era naïf?

— Era idealista, això segur. Tenia aquesta visió inicial que Twitter havia de ser una espècie de bé públic o una mena de servei públic. Crec que probablement en aquesta fase sí que era una mica naïf, perquè quan reps diners d'inversors i tens accionistes elimines la possibilitat de funcionar com una mena d'organització sense ànim de lucre. Era la primera vegada que estava construint una empresa, potser si ho tornés a fer ho faria diferent. Però també és difícil imaginar la supervivència de Twitter sense els diners dels inversors. No crec que hi hagués una solució alternativa en aquest cas.

Creu que Jack Dorsey va ser un visionari?

— Sí, però també crec que va patir molt estant al capdavant de Twitter. Era una persona idealista que no estava gaire interessada en la gestió diària de la companyia. L'empresa va patir per la seva manera de ser i això va obrir la porta a l'arribada d'Elon Musk i a les coses que està fent ara. Si Dorsey hagués sigut un CEO més connectat al dia a dia, o més interessat en el negoci, la situació actual seria molt diferent.

Quin paper han tingut els mitjans en l'èxit de Twitter?

— Hi han tingut un paper important. Els periodistes i comunicadors eren els usuaris que més utilitzaven la xarxa: hi publicaven cada dia, contribuïen al flux d'informació, i com a resultat Twitter va rebre molta més atenció i cobertura que moltes altres companyies de la seva mida. Crec que l'empresa es va beneficiar del fet que els periodistes fossin dels primers usuaris de la xarxa, perquè era més probable que escrivissin sobre Twitter i fessin atractiva la marca per a gent de fora del sector de la comunicació. Almenys inicialment, l'obsessió dels mitjans amb Twitter va néixer del fet que ells mateixos utilitzaven molt Twitter i en treien molt rendiment.

Parlem moltíssim de Twitter, ara X, però hi ha molta gent que mai ha utilitzat aquesta xarxa. Aquesta gent també està influenciada per Twitter?

— Em sembla que sí. Parlant específicament dels Estats Units, que és on jo visc i és el que conec, entre 2016 i 2020 vam tenir un president que tuitava una dotzena de vegades al dia i que donava notícies a través de Twitter. Així que, encara que no fossis a Twitter, les notícies que rebies es produïen a Twitter. Una de les coses que he intentat reflectir al llibre és que Twitter sempre ha tingut una influència cap a l'exterior, encara que econòmicament fos més petita que altres companyies o que tingués menys usuaris que altres plataformes. Crec que Twitter ha influenciat moltes vides més enllà de les persones que hi tenen un perfil.

Ha modificat o modelat l'opinió pública?

— No podia ser d'una altra manera. Quan tens gent tan influent usant el servei per a les seves polítiques o per lluitar contra els seus rivals, o el que sigui, és inevitable que tingui influència en gent que ni tan sols és a la plataforma.

Com deia, Donald Trump va ser un usuari prolífic de Twitter. Ha sigut un dels grans maldecaps de la plataforma?

— Trump va obligar Twitter a pensar sobre qüestions a les quals no havia donat importància fins llavors. Ells pensaven "Ah, tenim una molt bona política contra el discurs d'odi i el bullying", però les normes funcionaven per a usuaris petits o menys prominents. El que va fer Trump va ser convertir aquestes qüestions en un problema a gran escala i això va forçar l'empresa a preguntar-se si la seva política era tan bona com creien. Trump representava molts dels problemes que tenien i, sobretot, els va posar pressió i els va obligar a pensar en coses sobre les quals no havien reflexionat fins aquell moment.

Twitter ha contribuït a la polarització que vivim actualment?

— Cent per cent. Una de les coses que fa interessant Twitter és que reflecteix la cultura i la política del moment, així que quan hi ha tensió la trobes a la xarxa. És una mena de mirall de la societat: si està passant al món, normalment també està passant allà. Quan observes el moment polaritzat que vivim, Twitter hi té un rol important. Segurament ara hi té un paper més rellevant que mai perquè una de les persones més polaritzadores que hi ha, Elon Musk, està al capdavant de la companyia.

Amb l'arribada de Musk, Twitter va passar a ser X. Què diferencia X de l'antic Twitter?

— El producte continua funcionant més o menys igual. Si uses la plataforma actualment i la utilitzaves fa dos anys no crec que hi trobis gaire diferència, pel que fa al producte. El que feia millor Twitter abans de ser X és que era un espai de notícies d'última hora, era el lloc on sabies què estava passant al món just en aquell moment. En canvi, Elon vol convertir X en l'espai més entretingut d'internet i crec que com a resultat et trobes molts més vídeos absurds i xocants, de caigudes i coses així, del que solia haver-hi. També m'hi he trobat moltes més discussions i polèmiques o continguts en format de llistes, estil 10 maneres de millorar les teves finances. Twitter era molt bo amb les notícies, i X està al servei de l'entreteniment. Per a mi ja no és tan útil com abans.

Elon Musk té una estratègia a llarg termini per a X?

— Ell ha parlat d'una estratègia a llarg termini, per ser una aplicació total, com la xinesa WeChat, que et permeti fer pagaments, compres i operacions bancàries. Soc bastant escèptic amb aquesta estratègia perquè no estic segur que els usuaris de X estiguin disposats a canviar el seu comportament. Els usuaris de X ja tenen altres aplicacions des d'on fer totes aquestes coses. Jo no vull que X sigui un banc, vull que X em porti notícies.

Al juny, X va actualitzar les seves normes d'ús per permetre de forma oficial la distribució de continguts adults. En les normes, parlen de defensa de la llibertat d'expressió. Realment té a veure amb això?

— Per a mi és una qüestió que està més vinculada a la idea de potenciar l'entreteniment que no pas a la llibertat d'expressió. La meva interpretació és que Elon Musk vol fer X entretingut i creu que els continguts per a adults o porno són el que farà X més entretingut. És un moviment que farà fora molta gent, però molta altra ho trobarà divertit i que s'allunya del que fan altres xarxes com Instagram o TikTok, que tenen normes contra aquest tipus de continguts. Musk vol ser arriscat i fer coses que incomodin la gent.

D'ençà que Elon Musk en va agafar les regnes, hi ha hagut un declivi d'usuaris?

— Twitter solia informar del nombre d'usuaris però ara no rebem actualitzacions. En la meva experiència personal, veig que molts periodistes han saltat a Threads, que és de Meta. Elon Musk tuita de forma regular sobre suposats rècords d'usuaris, suggerint que X encara està en creixement. És realment difícil saber la posició real.

Entenc pel que diu que X no és una empresa especialment transparent. És fàcil informar sobre la companyia?

— No, no ho és. Ara és molt més difícil saber què hi està passant. Solien tenir un equip de comunicació molt gran, que proporcionava informació o facilitava entrevistes. Ara no es fa res d'això. La millor manera de saber què passa a X és seguir el compte oficial d'Elon Musk o de Linda Yaccarino, la consellera delegada de la companyia. Musk parla de transparència, però X és una companyia de la qual és molt més difícil informar ara que abans.

Elon Musk també parla molt de llibertat d'expressió, però realment la defensa?

— Al llibre hi ha diversos exemples d'això. Crec que per a Musk la llibertat d'expressió significa una cosa diferent del que significa per a la resta de la gent. Si hi ha alguna cosa que li molesta personalment, considera que està en contra de les normes de X. Qualsevol persona que dirigeixi una companyia com X haurà de prendre decisions sobre què s'hi pot permetre i què no, i crec que això està bé. Crec que el problema és que ell es presenta com un defensor de la llibertat d'expressió absoluta però després pren decisions que no ho reflecteixen. Si simplement digués "Ei, això reflectirà només el discurs que jo vull" no hi estaria d'acord, però almenys estaria sent honest.

Com veu el futur de X?

— Abans parlàvem de la influència de la xarxa social i crec que és un element essencial per mantenir viva l'empresa. Si el seu impacte comença a decaure, veurem desaparèixer l'empresa. Ara mateix la dirigeix un dels homes més rics i poderosos del món, i encara hi ha moltes qüestions polítiques i culturals que estan influenciades per X, especialment als Estats Units. Si tot això comença a desaparèixer, serà un problema important, encara que Elon Musk tingui els diners per fer que continuï funcionant.

stats