WhatsApp, Facebook i Instagram tornen a funcionar, després de més sis hores sense servei arreu del món
La companyia de Mark Zuckerberg assegura en un comunicat que ha tingut un problema de configuració dels enrutadors
BarcelonaTres de les aplicacions més populars amb serveis de missatgeria, com són Whatsapp, Facebook i Instagram, han estat més de sis hores sense funcionar en diversos països d'arreu del món, entre els quals hi ha Espanya. Totes tres són propietat de Facebook i han començat a fallar a les 17.40 h. Entre els països on s'han registrat aturades del servei hi ha també els Estats Units, altres estats de la UE i alguns de Llatinoamèrica. Les aplicacions s'han començat a recuperar parcialment cap a la mitjanit. En una piulada a Twitter poc després de la mitjanit a Catalunya Facebook demanava perdó per la interrupció del servei, agraïa als seus milions d'usuaris la paciència, i anunciava que, finalment i després d'una llarga apagada, les aplicacions començaven a estar disponibles.
En un comunicat, la companyia de Mark Zuckerberg ha explicat que la causa de l'apagada ha estat "un canvi en la configuració dels seus enrutadors locals que coordinen el tràfic de la xarxa entre els centres de dades de l'empresa, que va tenir un efecte en cascada".
A la tarda Instagram havia reconegut el problema en un tuit on demanava paciència als seus usuaris. També ho havia fet Facebook, en un missatge on, a banda de demanar disculpes, assegurava estar treballant per "tornar a la normalitat al més aviat possible". Així mateix, Whatsapp havia piulat un missatge pràcticament idèntic.
Diversos mitjans dels Estats Units consignen que també han caigut les eines internes de treball a la companyia, com ara el Workplace de Google que gestiona el Gmail.
Mentrestant, les accions de Facebook acusaven la incertesa i han baixat un 5,5%, en una setmana que ja era de pèrdues per a la companyia, accentuades pel fet que ha de comparèixer davant del Senat per respondre sobre unes informacions aparegudes al Wall Street Journal, fruit d’una filtració de documents interns que evidenciaven una desídia per part de Zuckerberg a l’hora de corregir els efectes perniciosos provocats per les seves xarxes.
En concret, els papers mostraven com la cúpula directiva d'Instagram era conscient de l'impacte negatiu psicològic d'aquesta xarxa, on sovint els usuaris mostren una versió ideal i irreal d'ells mateixos, en els adolescents que encara no han adquirit la maduresa com per autoafirmar-se. La companyia fa més de tres anys que encarrega estudis sobre com afecta el seu públic més jove, però ha renunciat fins ara a implementar mesures dràstiques contra aquest efecte, o com el ciberassetjament, ja que una dimensió fonamental de l'aplicació és la seva missatgeria instantània i opaca. L'empresa volia treure al mercat una versió infantil per a Instagram, però l'aparició d'aquesta investigació periodística del Wall Street Journal va fer que el projecte quedés aparcat, amb la promesa de no oferir-ho al mercat sense haver parlat abans amb famílies i educadors.
Facebook, per part seva, va intentar desacreditar la publicació dels papers i va acusar el diari de centrar-se només en els testimonis més negatius, que representaven una fracció molt petita de la mostra estudiada, de l'ordre d'una quarantena d'adolescents. Però algunes de les diapositives internes que van circular per l'empresa eren demolidores, com ara la que afirmava que "entre les adolescents amb pensaments suïcides, el 13% de les usuàries britàniques i el 6% de les residents als EUA van apuntar que l'origen del seu desig suïcida era Instagram".
Aquesta caiguda massiva arriba pocs mesos després que, al juny, mitjans d'arreu del món com el New York Times, el Guardian, el Financial Times, Bloomberg i altres diaris internacionals deixessin de funcionar, en aquest cas per una caiguda de la CDN Fastly, la xarxa de distribució que utilitzen tots ells, a més de diversos diaris espanyols com El Mundo, Marca, Expansión o El País.