'La Voz' diu adéu convertida en la revelació de la temporada
Des del 2002, amb la segona edició d'OT, cap programa d'entreteniment havia superat els 5 milions d'espectadors de mitjana a Espanya. La Voz ho ha aconseguit i s'ha convertit en el gran èxit del curs.
BARCELONADes del primer dia ja va quedar clar que La Voz no havia arribat a Espanya per passar desapercebuda, i el temps no ha fet més que confirmar-ho. Telecinco va emetre dimecres la final del concurs que ha fet treure fum als audímetres des del setembre, i va fer-ho amb unes xifres impressionants: quasi 5,5 milions d'espectadors i una quota de pantalla del 37,3%, la més alta de la temporada. En xifres absolutes, el rècord es va aconseguir el 17 d'octubre, quan el programa va superar els 6 milions d'espectadors, un resultat més propi d'una gran competició esportiva que de qualsevol altre format. De fet, en tot aquest any, només el Festival d'Eurovisió i algun capítol d' Águila Roja han assolit xifres comparables.
El lideratge de La Voz ha estat incontestable: a Catalunya, només el futbol l'ha desbancat -en una ocasió- i cada dimecres, tret d'un, ha estat el programa més vist del prime time , per davant fins i tot de l' APM? -que no coincidia exactament en la mateixa franja-. A l'Estat, cada gala, sense excepció, ha estat el programa més vist del dia, i la mitjana d'audiència del programa ha estat de 5.169.000 espectadors i un 34% de share . Entre els programes d'entreteniment, cal retrocedir fins a la segona edició d' Operación Triunfo , el 2002, per trobar un format amb millors índexs. A Catalunya, tot i que els resultats són sensiblement inferiors, tampoc no han estat gens menyspreables: 629.000 persones i un 28,5% de quota mitjana.
Grans precedents
Tot i aquestes xifres aclaparadores, l'èxit del programa no ha estat una sorpresa. El format, creat per l'holandès John de Mol -ideòleg, entre molts altres espais, de Gran Hermano - va estrenar-se a la televisió neerlandesa RTL4 l'any 2010, i a l'abril de l'any següent la NBC ja l'estrenava als Estats Units. Allà el programa es va convertir en un veritable fenomen, amb més de 12 milions d'espectadors de mitjana durant la primera temporada -el debut de la segona, emès just a continuació de la Super Bowl, va tenir la increïble xifra de 37,61 milions de seguidors-, i ràpidament va començar la seva expansió, que l'ha portat a emetre's ja en 42 països d'arreu del planeta, de les Filipines a Colòmbia, passant per Romania o l'Aràbia Saudita.
Davant d'aquests precedents, Antena 3 va decidir confiar en el seu vaixell insígnia, la sèrie Gran Hotel , per competir directament contra el concurs de Telecinco, però l'estratègia no va funcionar: els resultats de la sèrie no van ser gens dolents -2,8 milions d'espectadors i un 14,7% de share mitjà a l'Estat-, però van suposar un descens de 600.000 persones i quatre punts de quota respecte a la primera temporada.
L'any que ve, més
Per la seva banda, Telecinco també ha reaccionat als bons resultats que li estava donant el programa, i ha fet néixer al voltant de les gales setmanals una col·lecció de formats secundaris que han esquitxat la graella amb resultats més o menys satisfactoris. I la setmana passada va anunciar oficialment que La Voz tindrà una segona temporada, que s'emetrà durant el 2013. No s'ha confirmat, però, si David Bisbal, Malú, Rosario i Melendi tornaran a ser els coaches dels concursants en aquesta nova edició.