La crisi del paper
Mèdia11/01/2023

La veterana revista 'El Jueves' passa de ser setmanal a mensual

La publicació ha vist com, en l'última dècada, la tirada queia dels 100.000 fins als 30.000 exemplars

À.G.
i À.G.

BarcelonaDurant anys i panys ha estat la revista que sale los miércoles –i al principi de la seva carrera sortia els divendres–, però ara arriba una nova etapa per a la degana de la premsa humorística a Espanya. L’històric setmanari El Jueves no arribarà a la seva cita setmanal el dia 1 de febrer, sinó que ho farà el dia 8 i adoptarà des d’aleshores una periodicitat mensual. Així es desprèn d’unes vinyetes que s’han filtrat a Twitter. L’ARA ha confirmat aquesta decisió, presa pel grup RBA, que és l’actual editor de la publicació.

Inscriu-te a la newsletter Sèries que t'abracenTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Tot i que El Jueves mensual tindrà 114 pàgines, que són més que les 76 dels números ordinaris actuals, el canvi de periodicitat farà que en global es publiquin menys continguts al paper, la qual cosa tindrà un impacte en els dibuixants i guionistes que hi col·laboraven regularment. Els subscriptors digitals, però, rebran setmanalment un paquet de vinyetes que seran l’avançada del proper número. El tancament continuat de quioscos i l’èxode dels lectors tradicionals a les finestres digitals havien afectat greument la tirada de la revista, que tirava vora 100.000 exemplars fa una dècada i que, en els últims exercicis, l'havia anat reduint fins a les 30.000 còpies actuals.

Cargando
No hay anuncios

Fundada a Barcelona el 27 de maig del 1977 de mans d'un grup de dibuixants procedents d’El Papus, la capçalera El Jueves ha aconseguit superar els 2.000 números, la qual cosa la converteix en la revista satírica més longeva d’Espanya, superant La Cordorniz l’any 2013. Pocs mesos després de néixer, el Grup Zeta adquiria la revista, fins que el 1982 els dibuixants Gin, José Luis Martín i Óscar la van recuperar i van crear un segell propi. La independència empresarial va durar fins al 2006, quan RBA la va comprar, però donant-li una certa autonomia en comparació amb la resta de títols del seu portfoli. Amb tot, l’any 2014 va arribar un moment de màxima tensió entre l’equip artístic i el de gestió quan catorze dels autors van abandonar El Jueves després que l’editora retirés una portada en què es feia broma de l’abdicació del rei Joan Carles, amb una imatge on es veia el monarca lliurant al seu fill una corona plena de femta.