Mèdia20/10/2014

TVE no se’n surt a la tarda

El nou programa de Toñi Moreno evita la polèmica però no convenç l’audiència

Albert Castellví Roca
i Albert Castellví Roca

BarcelonaLa temporada ha començat moguda a Televisió Espanyola, amb la dimissió del president de la corporació pública, Leopoldo González-Echenique, enmig d’una profunda crisi financera, i la controvertida elecció del seu substitut, José Antonio Sánchez. Però com a mínim la cadena s’ha estalviat un focus de polèmica important pel que fa a la programació: la desaparició d’Entre todos -que l’any passat, a aquest punt de la temporada, el diari francès Le Figaro ja l’havia qualificat de “programa dels pobres”- i la seva substitució per T con T ha permès que, com a mínim en aquest àmbit, l’inici del curs hagi sigut una mica més plàcid.

Inscriu-te a la newsletter Sèries refugiTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Amb tot, la situació a les tardes de La 1 encara dista molt de ser satisfactòria. Malgrat les polèmiques de què va ser objecte durant tota la temporada, Entre todos va aconseguir una mitjana de 913.000 espectadors i un 7,9% de quota de pantalla a Espanya, uns resultats que, ni de bon tros, li permetien competir de tu a tu amb les propostes dels canals privats. Però lluny de corregir-se, la situació ha empitjorat amb l’estrena de T con T. El nou programa presentat per Toñi Moreno, que es va estrenar el 15 de setembre, acumula fins avui 517.000 seguidors de mitjana al conjunt d’Espanya i no arriba al 5% de quota de pantalla. A la mateixa hora, Sálvame supera els dos milions d’espectadors i lidera amb quotes que s’acosten al 20%, mentre que a Antena 3 Amar es para siempre aconsegueix 1,6 milions de seguidors i El secreto de Puente Viejo, 1,8 milions. Fins i tot La Sexta -amb l’espai d’humor Zapeando, que arriba al 6,6%, i el magazín Más vale tarde, que té un 7,2%- se situa per davant de T con T, que entre els canals generalistes espanyols només supera Cuatro.

Cargando
No hay anuncios

Els mals resultats del nou format no ajuden l’espai que s’emet a continuació, España directo, que aquesta temporada se situa clarament per sota de la passada. Si llavors, amb Marta Solano al capdavant, va aconseguir de mitjana 659.000 espectadors i un 6,5% de share a Espanya, ara, amb Roberto Leal com a conductor, es queda en 485.000 seguidors i un 5,5%. Aquest descens és especialment preocupant si es té en compte que, en aquest inici de curs, la crisi de l’Ebola ha fet créixer l’interès pels espais informatius en aquesta franja, com ho demostra el fet que Más vale tarde ha aconseguit durant les dues últimes setmanes els cinc millors resultats des que es va estrenar fa dos anys.

Tampoc no ha tingut èxit la incorporació a España directo d’una secció de premsa rosa, un tipus de contingut que havia ocupat la franja de vespre de La 1 durant les últimes 20 temporades fins que en va desaparèixer el maig de l’any passat. De fet, l’acceptació d’aquests temes -primer a Gente, després a +Gente i en l’última etapa amb una segona edició de Corazón -, havia anat baixant progressivament des de fa uns quants anys, i la seva recuperació, encara que hagi sigut en forma de secció dins d’un espai més ampli, no ha canviat la tendència i no ha ajudat a resoldre els problemes del magazín que condueix Roberto Leal.

Cargando
No hay anuncios

‘Aquí la Tierra’ millora

Curiosament, l’únic programa de la tarda de La 1 que pot fer una bona valoració d’aquest inici de temporada és Aquí la Tierra, l’espai sobre meteorologia i medi ambient que el canal públic va estrenar al maig per substituir la informació del cor i que ocupa la mitja hora prèvia al Telediario. Aquest format, presentat per Jacob Petrus, va obtenir, en el seu primer mes en antena -abans de l’inici de la temporada estival, durant la qual va continuar a la graella però en un context difícilment comparable a l’actual- una mitjana de 615.000 espectadors i un 5,7% de quota, i en canvi des del setembre acumula 759.000 seguidors i un 6,8%. No són unes xifres especialment bones -Corazón es va acomiadar amb més de 900.000 seguidors de mitjana- però suposen un increment notable en relació amb l’espai que el precedeix cada tarda.

Cargando
No hay anuncios

Els ‘Telediarios’ continuen sense liderar

Si les tardes són un dels punts negres de Televisió Espanyola, un altre són, sens dubte, els informatius. Els Telediarios ja fa mesos que van perdre l’hegemonia en benefici d’Informativos Telecinco, que al setembre van revalidar el seu domini a tot l’Estat. En la mitjana de totes les edicions, el canal de Mediaset tenia el mes passat 1.867.000 espectadors i un 14,4% de quota de pantalla, mentre que els Telediarios es quedaven amb 1,7 milions i un 12,5%.

Cargando
No hay anuncios

Les xifres milloren si es tenen en compte també les persones que segueixen l’informatiu de la pública a través del Canal 24 Horas, tot i que l’increment no és suficient per recuperar el primer lloc. Amb aquest càlcul, els Telediarios obtenien al setembre 1,8 milions de seguidors i un share del 13,2%. Això sí, tenint en compte aquest criteri, TVE aconsegueix imposar-se els migdies de dilluns a divendres i també les nits dels caps de setmana, tot i que en aquest últim cas l’avantatge sobre Antena 3 és de només mil persones.