TV3 ja torna a fallar a l'estiu
L'Esport 3 es converteix en el canal menys vist a Catalunya, per sota de Real Madrid TV
BarcelonaSegon mes sense liderar per a TV3, en un mes marcat a l'inici per l'Eurocopa i al final pels Jocs. Mentrestant, a Espanya, Telecinco referma el seu lideratge amb el segon millor resultat de la dècada.
CCMA
Els onze anys de lideratge consecutiu de TV3 tenien tradicionalment una màcula: els mesos d'estiu. La pública sempre cedia la primera plaça al juny i/o al juliol, per una combinació entre una graella estival més low cost que la competència, una distribució d'audímetres en segones residències que la perjudica i, ocasionalment, pels grans esdeveniments esportius que ja no pot comprar. Però, des de l'1-O, el nou model de programació, molt centrat en la informació, havia aconseguit trencar aquesta maledicció estival i la pública va seguir enfilada dalt del podi tots els mesos de juliol i agost. Fins enguany, que tanca el mes amb un 12,7%, clarament per sota del 14,8% aconseguit per Telecinco (que va beneficiar-se de l'Eurocopa, però només fins al dia 11). De fet, TV3 ja havia perdut el lideratge el mes passat, fet que trencava una ratxa de 46 mesos consecutius en primera posició.
Tot això mentre la resta de canals de la Corporació segueixen el seu particular descens a l'infern. El 33/Super3 ha estat a punt de baixar una nova dècima i, amb un 0,4% de quota, firma un nou mínim històric per a aquesta finestra cultural i infantil, però en l'últim dia va salvar el 0,5%. I l'Esport3, en aquest mes olímpic, no pot capitalitzar l'interès pels Jocs i firma un 0,3% que la converteix en la televisió menys vista de Catalunya –per sota fins i tot de Real Madrid TV– de les 32 que es reben en obert a la TDT, emissores locals a banda. Només se salva el 3/24, que recupera dues dècimes –després d'anar caient sostingudament en els últims temps– i acaba el juliol amb un 1,4%.
Els índexs qualitatius, però, segueixen somrient a TV3, que és la generalista que rep més bona nota entre el panel d'espectadors de l'empresa GfK, amb un 8,4. En el cas dels informatius, la nota s'eleva a un 8,6.
Resta de canals en català
La venda de 8TV a l'empresari Nicola Pedrazzoli ja ha sigut autoritzada, però no consumada. I el canal privat català viu encara en mode letàrgic i una programació sense ànim de competir. Aquest juliol el share obtingut ha sigut del 0,7%. Sumant-hi els canals de la Corporació, la quota del català se situa en un 15,6%, un punt menys que al juny. Les altres autonòmiques en català no ho passen massa bé. És especialment sagnant la caiguda de vuit dècimes d'À Punt, que retrocedeix fins al 2,8% després d'uns mesos en què anava guanyant quota. La balear IB3 també perd, en aquest cas tres dècimes, i es queda en un 4,6%.
Grup RTVE
Els Jocs de Tòquio li han permès a La 1 allunyar-se –una mica– del mínim històric en què amenaçava de caure. El mig punt guanyat al juliol li permet posar un 7,0% al marcador. Teledeporte puja fins a l'1,3%, també per l'efecte dels Jocs, ja que al juny tenia només un 0,4%. El canal infantil Clan no reacciona i torna a quedar-se en un 0,6% sorprenent, tenint en compte que l'any passat firmava de manera regular audiències per sobre de l'1%. I el 24 Horas també està estàtic, ancorat en un minso 0,5%.
Grups privats espanyols
Telecinco s'enfila fins al 14,8%, quatre dècimes més que al juny, en uns resultats molt marcats pel xut que va suposar la final de l'Eurocopa i el seu 40,8% de quota de pantalla, capaç d'elevar qualsevol mitjana. Cuatro, en canvi, passa del 5,6% al 4,8%. Mediaset segueix sent, però, el grup líder a Catalunya, amb un 28,2%, seguit d'Atresmedia, amb un 22,9%. Antena 3 va tancar el mes repetint l'11,1% del juny i La Sexta va notar la fi de la temporada regular, amb una caiguda del 6,5% al 5,6%.
Resultats a Espanya
Encara sota els efectes de l'Eurocopa, Telecinco acaba el juliol amb la seva segona millor dada en una dècada: el 17,0% aconseguit només va ser superat, per una dècima, al juny del 2016, amb l'anterior edició del campionat. Amb tot, com a grup, no pot estar especialment conten, ja que marca un 30,6% que implica baixar sis dècimes, fruit del creixement de RTVE amb els Jocs Olímpics. Això sí, pitjor ho ha passat Atresmedia, que cau 1,3 punts fins al 25,6%. El primer canal del grup, Antena 3, es deixa tres dècimes i anota un 13,1%. Tot i la distància, s'ha de dir que Antena 3 està aconseguint en el que portem de 2021 els seus millors resultats des del 2010.
El bronze correspon a La 1, que millora un 0,8% i tanca el juliol amb un 8,9%. A més, el seu canal Teledeporte surt de la zona residual habitual i aconsegueix un 1,5% que potser sembla poc, però no deixa de ser més del doble que el 0,6% que va assolir al juny. Mentrestant, Cuatro té el dubtós honor de ser el que cau més: un punt i mig fins al 5,2%, ja que al juny es va beneficiar de l'Eurocopa però, en la fase final, tots els partits van anar a Telecinco. La patacada fa que La Sexta torni a superar-la, amb un 5,5% que tanmateix és un 0,9% menys que un mes enrere.