A més

TV3 tira endavant l'externalització de la gestió publicitària i convoca el concurs

Els treballadors rebutgen ser subrogats al soci privat i la direcció no aclareix quin destí se'ls donarà

i àlex Gutiérrez
30/11/2013
3 min

BarcelonaL'engranatge per adjudicar la gestió dels anuncis de TV3 a un grup privat s'ha accelerat: la direcció de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals va anunciar ahir que aprovava el plec de clàusules que ha de regir el concurs mitjançant el qual s'externalitzarà l'àrea comercial de la televisió pública.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El soci privat rebrà ingressos de tres vies. D'una banda, una aportació de 900.000 euros anuals, al marge de quin sigui el seu resultat. La Corporació justifica aquesta partida perquè obliga l'adjudicatari a quedar-se els actuals treballadors de TV3, fins a un màxim de 34 persones. La segona via d'ingressos també s'ha discutit políticament, ja que consisteix en una comissió de l'1,5% aplicada a tots els anuncis que vinguin de la FORTA (l'associació de televisions autonòmiques). Els crítics amb l'operació no entenen que se cedeixi una part d'uns ingressos que arriben automàticament, sense que el futur soci hagi d'aportar-hi cap gestió. La tercera via és una comissió més elevada (i variable) que s'aplicarà sobre els anuncis contractats.

En la comissió de control a la Corporació celebrada aquest divendres, Brauli Duart va tornar a recordar que la intenció d'externalitzar el departament ja es va expressar el 2010, amb un altre equip directiu, i que en tot cas TV3 seguirà retenint la capacitat de decidir quin tipus de publicitat s'admet i on s'ubica. La pública reté així mateix el cobrament dels anuncis, cosa que ha estat discutida també, ja que els crítics interpreten que el soci privat s'estalvia els problemes derivats de retards i impagaments. També va recordar la situació de duopoli (Mediaset i Atresmedia controlen el 92% del volum de negoci), la qual cosa obliga, al seu parer, a associar-se.

La sessió va estar marcada pel que passava uns centenars de quilòmetres més al sud, a València, amb Canal 9. "No estem tancant els mitjans públics", lamentava Marta Ribas, d'Iniciativa, "però ens els estem venent a trossos, i venem els que són interessants per a la nostra competència directa". Ribas es va referir indirectament al Grupo Godó, que apareix a les travesses com a probable adjudicatari. En concret, va fer servir la fórmula eufemística "mitjans de vanguardia ", una expressió que també va utilitzar Sergi Sabrià, d'ERC, en subratllar que l'operació arribava just quan les previsions per a la publicitat a la televisió són de millora i, en canvi, les de premsa, de baixada. Duart va rebutjar la noció que el concurs tingui destinatari ja decidit.

Una altra de les incerteses a les quals s'enfronta el projecte és el destí dels treballadors. El departament comercial va reunir-se en assemblea dijous i van fer pinya: demanaran en bloc que no se'ls traslladi. Des de direcció s'ha insistit que marxar és voluntari, que se'ls mantenen les condicions i que tenen el retorn garantit, però no s'ha aclarit què faran aquests treballadors si decideixen quedar-se en una televisió amb el departament externalitzat.

Fonts de la plantilla han explicat a l'ARA que emprendran accions legals contra el plec. De moment, s'ha obert un termini de 45 dies perquè les empreses hi optin. Les condicions que es demanen, però, són força exigents perquè a la pràctica només un nombre molt limitat de grups s'ho pugui plantejar.

Pendents de la renegociació del conveni de la CCMA

La negociació del conveni, sense pacte a la vista

Comitè d'empresa i direcció segueixen negociant el nou conveni que ha de suposar un estalvi important en salaris i complements. La direcció vol equiparar el rang de salaris de la Corporació al del sistema sanitari públic, un punt que la plantilla rebutja de ple. Temen, però, que en cas que no s'arribi a un acord s'amenaci -tal com ha passat aquesta setmana a RTVE- amb l'adopció del conveni general de l'audiovisual espanyol, que és molt menys avantatjós que l'actual.

Els sous de la Corporació ja són el 47% del pressupost

El president de la CCMA, Brauli Duart, ha explicat que les despeses laborals de l'ens suposen el 47% del total de les despeses, i ha recordat que en l'últim contracte-programa vigent s'indicava que l'índex havia de ser del 35% o inferior. Duart ha explicat que, en tres anys, el nombre de proveïdors de la Corporació s'ha reduït de 5.441 a 3.748 i que de gastar-se 207 milions el 2010 s'ha passat a 114 milions el 2013. "Jo crec que això no és privatitzar", ha ironitzat, tot i que ha refermat que TV3 ha de seguir sent motor de l'audiovisual català.

Tensió per nomenaments al departament d'Informatius

Al marge dels temes de la comissió de control, aquesta setmana el Sindicat de Periodistes ha fet saber el seu malestar amb els últims canvis a la redacció. En un apunt al blog, demanen al director d'informatius, Jaume Peral, "un canvi d'actitud en el tracte amb els professionals que es basi en el respecte i el diàleg". La polèmica s'ha creat arran del nomenament de Montse Tió com a cap de política, cosa que de retruc ha comportat que s'hagi apartat del seu lloc de feina els periodistes Joan Pau Escriche, el sotscap de la secció, i Manel Mateu, tots dos pendents encara de rebre una nova assignació.

stats