Mèdia04/05/2016

TV3 dóna la paraula (i un mòbil) als joves

Prop de 40 persones d’entre 18 i 35 anys s’han gravat per mostrar la seva realitat a ‘Generació selfie’

Albert Castellví Roca
i Albert Castellví Roca

BarcelonaSón joves, tenen entre 18 i 35 anys, i se’ls han penjat tot d’etiquetes que no conviden gaire a l’optimisme: “són egocèntrics”, “viuran pitjor que els seus pares”, “hauran de buscar-se la vida a l’estranger”, “tenen tres màsters però només troben feina de mileuristes”... Però també són capaços de mantenir la il·lusió i de plantar cara a un context social i econòmic advers per intentar tirar endavant, malgrat tot. TV3 ha transformat l’anomenada “generació perduda” en Generació selfie, i ha ofert a alguns dels seus representants la possibilitat de mostrar-se tal com són, amb totes les dificultats i entrebancs que han de superar, però també amb totes les seves inquietuds i ganes de transformar el món on els ha tocat viure.

Inscriu-te a la newsletter La carrera per ser la millor sèrie de l'anyTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

“La visió dels joves que donem els mitjans sovint és molt moralista, els veiem com un problema”, admet el cap del departament de nous formats de TV3, Miquel Garcia. Per això, amb la voluntat de trencar aquesta perspectiva, a Generació selfiehan sigut els mateixos protagonistes els que s’han gravat en el seu dia a dia. “Volíem que fossin ells mateixos els que s’expliquessin i mostressin la seva realitat”, indica Núria Castejon, la directora del programa, que s’estrena avui a les 22.35 hores. Segons la cadena, “aquesta autogravació permet que els joves s’expliquin en primera persona, que facin el seu propi relat i que cadascú pugui decidir què vol gravar i com fer-ho”. Garcia considera que, a més, això permetrà que les imatges tinguin “més valor sociològic” que si les hagués enregistrat un equip professional de TV3.

Cargando
No hay anuncios

El format, doncs, recupera, onze anys després, la idea bàsica d’Efecte mirall, un altre programa del departament de nous formats en què un grup de joves de 20 anys es gravaven per fer un retrat de la seva vida. Generació selfie, però, hi incorpora dues diferències fonamentals. D’una banda, la càmera de vídeo de fa una dècada s’ha substituït per un telèfon mòbil amb una òptica potent, amb el qual s’han gravat el gruix de les imatges que conformaran els capítols. De l’altra, els protagonistes no seran els mateixos al llarg de tota la temporada, sinó que cadascun apareixerà només en una de les entregues.

Generació selfie s’estructura temàticament en deu capítols que retraten aspectes diferents de la vida dels joves catalans d’entre 18 i 35 anys, com ara la feina -que centrarà l’episodi d’avui-, les relacions sentimentals, l’oci, les xarxes o el compromís social. Per a cadascun dels àmbits el programa ha buscat tres o quatre persones representatives de perfils diferents, de manera que entre totes puguin construir un retrat aproximat de la seva generació. “No volíem ser exhaustius, però sí cobrir els perfils més comuns”, diu Castejon. En total, els telèfons cedits per TV3 han passat per les mans de gairebé 40 joves, que s’han gravat aproximadament durant un mes.

Cargando
No hay anuncios

“Ens heu donat l’oportunitat de mostrar-nos tal com som. Podem ser iguals o millors que les generacions anteriors”, afirma Dídac Gonzàlez, que després d’haver-se emancipat ha hagut de tornar a viure amb els pares i és un dels protagonistes del capítol dedicat a l’habitatge. “Ens marquen que hem d’estudiar una carrera i triomfar, però no: has de fer el que t’agrada!”, reivindica Ivette Vera, que participa a l’episodi sobre formació després d’haver descobert per casualitat la seva vocació en el món de l’hostaleria.

Les històries d’aquesta quarantena de joves seran el fil conductor de Generació selfie, però el programa es complementarà amb altres ingredients, protagonitzats sempre per persones d’entre 18 i 35 anys. Així, a cada capítol hi apareixeràun personatge famós -Agnès Marquès, Laia Sanz i Carlos Cuevas, entre d’altres- que explicarà com veu la seva generació, i també es mostraran casos d’èxit de joves que malgrat les traves han triomfat, com el cineasta Dani de la Orden i l’escriptora Jenn Díaz. Cada entrega es tancarà amb una història d’animació protagonitzada per la Moderna de Pueblo -un personatge creat per la il·lustradora reusenca Raquel Córcoles, de 30 anys-, que oferirà una reflexió irònica sobre el tema tractat.

Cargando
No hay anuncios

La importància de la música

L’equip de Generació selfie ha volgut reservar a la música un paper rellevant al programa perquè, com subratlla Núria Castejon, és un element que “forma part de la vida dels joves”. Per això al principi de cada capítol un grup musical català -format per persones d’entre 18 i 35 anys- interpretarà un tema relacionat amb la matèria que es tractarà aquell dia. A més, s’ha demanat a cadascun dels protagonistes que fes una llista amb les seves cançons preferides, que són les que s’utilitzaran com a banda sonora de les seves gravacions. El programa identificarà totes les peces que sonin amb títol i autor, i en destacarà aquells fragments que facin referència més o menys explícita al tema tractat.

Cargando
No hay anuncios

L’àudio del programa també inclou una veu en off, i per posar-la s’ha escollit, lògicament, una persona de la mateixa generació: l’actor Ivan Labanda.