Mèdia25/09/2014

TV3, Antena 3 i GolT es queden la Champions

Canal+ perd un dels seus reclams principals i La 1 renuncia a competir amb les televisions privades

à. Gutiérrez / A. Castellví
i à. Gutiérrez / A. Castellví

BarcelonaTV3 retindrà els drets d’emissió de la Lliga de Campions per tres temporades més, des de la 2015-2016 fins a la 2017-2018. Com en els anys anteriors, emetrà un partit cada dimarts de manera compartida amb una televisió espanyola, però en aquest cas hi haurà un canvi de parella de ball: no serà La 1 sinó Antena 3 la que ofereixi la competició en obert en l’àmbit espanyol i en castellà.

Inscriu-te a la newsletter La carrera per ser la millor sèrie de l'anyTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Abans de l’estiu ja s’apuntava que l’oferta conjunta de Televisió de Catalunya, Atresmedia i Mediapro era la que tenia més números de guanyar la subhasta de la UEFA, però fins ahir no es va fer oficial la decisió. L’acord inclou, a més d’un partit per jornada, els drets d’emissió de la final de la Champions i de la Supercopa d’Europa, a més de resums de la resta d’enfrontaments.

Cargando
No hay anuncios

L’adjudicació a Atresmedia dels drets d’emissió per a Espanya -que l’ajudaran a pal·liar la pèrdua de la Fórmula 1- suposa que TVE deixi d’oferir una competició que havia emès històricament (només va fallar tres temporades, entre el 2006 i el 2009, que ja van estar en mans d’Antena 3). Però la televisió pública estatal va adjudicar-se fa uns mesos un paquet de vint partits classificatoris de la selecció espanyola per a l’Eurocopa 2016 de França i el Mundial 2018 de Rússia, per un preu de 39 milions d’euros. Això, unit a la seva delicadíssima situació econòmica, l’ha deixat sense marge pressupostari per gastar-se uns 35 milions addicionals per temporada, que és el que costa cada Lliga de Campions.

Havent renunciat a seguir emetent la Champions, l’ens públic calma les aigües de la polèmica i evita un nou enfrontament amb les televisions privades. Tot just al maig, la patronal Uteca acusava TVE de “trencar el mercat de drets esportius” amb ofertes que no responien a la rendibilitat dels partits però que comptaven amb el coixí de l’aportació pública. L’entitat que agrupa els canals privats espanyols denunciava la compra dels partits classificatoris de la selecció i criticava també que la pública s’hagués gastat, el 2011, 105 milions d’euros per adquirir, per tres anys, els drets de la Champions fins al curs actual.

Cargando
No hay anuncios

L’import de l’operació no s’ha fet públic, però diverses fonts del sector estimen que Atresmedia pagarà prop de 35 milions per temporada, TV3 5 milions i Mediapro vora 90 milions.

L’altre canvi rellevant tindrà lloc en la finestra del pagament. En aquest cas és Gol Televisión la que s’ha adjudicat el campionat per les tres temporades vinents, la qual cosa ha deixat Canal+ sense un dels seus tradicionals reclams. GolT podrà emetre en directe i en exclusiva per a tot l’Estat tots els partits del torneig excepte els que ofereixin TV3 i Antena 3 en obert, que només es podran veure a través d’aquesta plataforma en diferit.

Cargando
No hay anuncios

La victòria del canal de Mediapro arriba en un moment en què Telefónica, en ple procés de compra del 100% de Canal+, ha endegat una operació d’adquisició agressiva de drets esportius. Així, s’ha quedat la Fórmula 1 i el Mundial de motociclisme, que, a partir de les temporades 2016 i 2015, respectivament, només es podran veure a través de Movistar TV. L’estratègia de la teleco passa per retirar el màxim de continguts de la finestra en obert i potenciar, així, el mercat de la televisió de pagament (menys desenvolupat a Espanya que a la resta de països homologables europeus). Però la jugada de GolT pot dificultar el seu objectiu de liderar el trànsit de la televisió de pagament a Espanya dels 4 als 10 milions d’abonats.

La subhasta de la Champions ha sigut cobejada pels principals grups audiovisuals. El mercat publicitari apunta a una inflexió el 2014, després d’anys sostinguts de caiguda, i una recuperació a partir del 2015, que és just quan s’emetrien les temporades de la competició. “Ha sigut una oportunitat molt bona per comprar a preus de crisi i treure’n rendibilitat en la bonança que s’espera”, resumia a l’ARA un executiu d’una cadena d’àmbit estatal.

Cargando
No hay anuncios

Una de les claus de la negociació ha sigut presentar una oferta conjunta d’Antena 3, TV3 i GolT. De fet, l’oferta de Mediaset era superior a la d’Atresmedia, però en no estar integrada a l’agència Team -que és la que negocia en nom de la UEFA- s’ha decantat per l’altra opció. Telecinco es va posar en contacte amb TV3 per sumar-la a la seva oferta en la segona volta de la negociació, però la pública va optar per mantenir l’aposta per Atresmedia.

En el cas de Movistar TV, va presentar també una oferta superior a la conjunta entre Atresmedia, TV3 i GolT, però la seva voluntat de tancar el campionat va topar amb un escull important: la UEFA restava de la seva licitació l’import dels patrocinis que cobra directament de Heineken, Ford i PlayStation, i que només aspira a tenir si emet part del campionat en obert.