Audiències

La televisió marxa de vacances: qui ha aprovat i qui ha suspès el curs 2023-2024?

Telecinco s'enfonsa a Espanya i TV3 encerta amb 'Tor' i 'Això no és Suècia'

Carles Porta, en una dels fotogrames de la sèrie documental
6 min

BarcelonaLes cadenes de televisió ja es troben immerses en la programació d'estiu i, per tant, és el moment de mirar cap enrere i avaluar el curs. Quins programes han sigut èxits, inesperats o no? Quins formats han punxat? Telecinco ha recuperat el rumb o continua a la deriva?

TV3

Una escena d''Això no és Suècia'

La televisió pública catalana tanca el curs amb un 13,9% de quota de pantalla i un sòlid lideratge, ja que treu més de cinc punts a la segona cadena més vista a Catalunya, Antena 3. Entre els encerts de la programació d'aquesta temporada destaca Tor, el true crime de Carles Porta que ha sigut un èxit en audiències convencionals i també en seguiment a la plataforma 3Cat. El programa ha tancat temporada amb un share mitjà del 19,2%, molt per sobre de la quota mitjana de la cadena, i 364.000 espectadors. També puntua per sobre Eufòria, que, tot i anar per la tercera temporada i haver perdut l'embranzida inicial, registra un 16,5% i 243.000 espectadors. Amb aquesta quota de pantalla, és normal que TV3 ja hagi avançat que hi haurà una quarta edició, tot i que encara no li hagi posat data d'estrena. A banda de Tor i Eufòria, les altres locomotores són els Telenotícies, els referents informatius de Catalunya.

Pel que fa a la ficció, una cara i una creu. En el cantó positiu de la balança hi ha Això no és Suècia, que aprova amb un share del 14,5% i 288.000 espectadors. En canvi, L'acadèmia no compleix expectatives: es queda amb un 11,5% i 195.000 espectadors.

Una de les notes més negatives de la temporada és la davallada d'audiència del Planta baixa, que l'ha portat a la cancel·lació. En el moment en què TV3 va anunciar que tancava l'espai d'Agnès Marquès, el programa tenia 94.000 seguidors diaris de mitjana i un 8,4% de quota, bastant per sota de la mitjana.

Antena 3

Pablo Motos a 'El Hormiguero'.

En l'àmbit espanyol, Antena 3 continua instal·lada en la posició de líder. Malgrat un descens de nou dècimes respecte al curs anterior, assoleix una quota de pantalla del 12,9% que li permet ser la cadena més vista per tercera temporada consecutiva. La petita baixada no hauria de preocupar la primera cadena d'Atresmedia: ha ampliat la seva diferència respecte a Telecinco, que ara és de 2,9 punts de quota, el marge més gran en 28 anys d'història. A Catalunya la cadena es manté en segona posició, tot i que la seva quota baixa respecte a la temporada anterior. Passa del 10,1% al 8,7%.

Per aconseguir aquestes dades, Antena 3 no ha hagut d'innovar gaire. De fet, es manté líder confiant en els clàssics de la seva graella. Malgrat totes les crítiques a Pablo Motos, El hormiguero segueix arrossegant públic i a Espanya treu un 15,6% de quota de mitjana. L'altre pilar de la cadena és Pasapalabra, que en la temporada 2023-2024 registra una quota de pantalla del 19,2% i 1,9 milions d'espectadors. Cal tenir en compte que a mitjan maig el concurs presentat per Roberto Leal va entregar el pot d'1,8 milions, una fita que es va poder veure en horari de prime time i que a l'estat espanyol el concurs va aconseguir una quota de pantalla del 30,1% i 3,2 milions d'espectadors (a Catalunya l'audiència va registrar un 25,9% de quota de pantalla i 393.000 espectadors).

Antena 3 és imbatible en la seva oferta d'entreteniment blanc. En el rànquing dels deu programes més vistos de la temporada, a banda dels ja mencionats El hormiguero i Pasapalabra, apareixen els ja coneguts La ruleta de la suerte, Tu cara me suena i La Voz, però també la novetat El 1%. Amb la seva primera temporada, el concurs d'Arturo Valls obté una quota de pantalla del 14,3% –per sobre de la mitjana de la cadena– i 1,2 milions d'espectadors.

També aprova amb bona nota Y ahora Sonsoles, que al conjunt de l'Estat ha liderat les tardes tots els mesos de la temporada, amb una quota mitjana del 12%. Un altre dels èxits de la cadena és la nova sèrie de sobretaula, Sueños de libertad, que registra un share del 13,5%.

Telecinco

Jorge Javier Vázquez a 'Supervivientes'

Telecinco segueix patint per trobar el seu nou camí després de ser destronada per Antena 3. Acaba la temporada 2023-2024 amb una quota del 10,1% al conjunt de l'estat espanyol, una xifra que suposa una baixada de més d'un punt respecte a l'any passat i fa que signi la pitjor temporada de la seva història. Per si amb això no n'hi hagués prou, queda empatada amb La 1. A Catalunya la situació encara és més crítica. Els temps en què era la segona cadena més vista queden enrere: aquesta temporada, la primera cadena de Mediaset ja està en quarta posició, amb un 7,8%.

Una de les poques alegries que ha tingut Telecinco durant aquest curs ha sigut Supervivientes, que segueix tenint tirada malgrat que s'emet quasi ininterrompudament des del 2006. L'edició d'enguany ha recollit al conjunt de l'Estat una quota de pantalla del 20,2% i 1,4 milions d'espectadors (la final del reality va tenir una quota del 22,1% i 1,6 milions d'espectadors). Les dades són una bona notícia per al format, però també per al seu presentador, Jorge Javier Vázquez, que va començar la temporada de la pitjor manera possible, amb la cancel·lació de Cuentos chinos, l'espai que havia de competir amb El hormiguero.

Pel que fa a una de les grans apostes de la cadena, el magazín TardeAR, els resultats no són per saltar d'alegria. La primera temporada del nou programa d'Ana Rosa Quintana acaba amb una discreta quota del 10,5%, una dada inferior al 13,5% que tenia Sálvame quan es va acomiadar. Cal recordar que quan es va tancar el programa de Belén Esteban i companyia un dels arguments era la baixada d'audiència.

Entre els fracassos sonors de Telecinco hi figuren El musical de tu vida (8,5%), Me resbala (8%), Desnudos por la vida (8,7%), i 100% únicos, que Mediaset va acabar enviant a Cuatro després de dues emissions (els dos programes van marcar una quota per sota del 8%).

La 1

Cuéntame

La pública espanyola pot estar satisfeta del seu curs. Aconsegueix quedar en segona posició en el rànquing estatal de cadenes més vistes perquè, tot i empatar en quota de pantalla, un 10,1%, registra més espectadors de mitjana que Telecinco. A Catalunya també supera el primer canal de Mediaset, amb una quota del 8,5%.

¿Quin és el secret de la pujada de La 1 respecte a la temporada anterior? Principalment, les retransmissions esportives, com ara l'Eurocopa, i esdeveniments com Eurovisió (41,8% de quota de pantalla i 4,8 milions d'espectadors). La 1, de fet, ocupa 24 posicions de les 25 que té el rànquing de les emissions més vistes d'aquesta temporada.

La marca MasterChef resisteix, tot i que perd certa pistonada, com mostra la dada de la seva última edició, que es queda amb una quota de pantalla del 13%, lluny del 18,3% de la primera temporada. I la longeva Cuéntame cómo pasó es va acomiadar definitivament amb una quota del 13,2% i se situa com la ficció espanyola més vista aquesta temporada en la televisió en obert.

La 1 també s'ha trobat alguna pedra a la sabata. El talent show Baila como puedas, amb Anne Igartiburu, ha sigut un fracàs sense pal·liatius. Els balls impossibles de famosos com Lydia Lozano no han convençut l'audiència, i el programa ha signat un share del 4,9% i 343.000 espectadors. Segurament no hi va ajudar que, quan van començar a anar mal dades, La 1 va relegar l'espai a l'horari de matinada. La pública tampoc guardarà bon record d'Operación barrio inglés, la sèrie d'època ambientada a Huelva durant la Segona Guerra Mundial, que firma un paupèrrim 4,3%.

La Sexta

L'equip d''Aruseros'

La Sexta tanca la temporada 2023-2024 en positiu, sumant quatre dècimes respecte a la temporada anterior. Així, la segona cadena d'Atresmedia assoleix una quota de pantalla del 6,4% i és la quarta cadena més vista a l'estat espanyol. A Catalunya se situa en cinquena posició i registra un 5,7% de share.

Si hi ha un programa estrella a la cadena petita d'Atresmedia, és Aruseros, que no ha deixat de créixer d'ençà que va arribar al canal ara fa sis temporades. El magazín d'Alfons Arús registra una espectacular quota de pantalla del 17,8% i iguala el seu millor registre. Un altre dels programes que mai falla és Lo de Évole, que té una quota del 7,6%.

Cuatro

Jon Sistiaga

La segona cadena de Mediaset fa temps que es conforma a ser el fanalet vermell i en la temporada 2023-2024 no es mou d'aquesta posició, malgrat que al conjunt de l'Estat puja quatre dècimes respecte a l'any anterior. Ara la cadena obté un 5,4%, però encara està a un punt de distància de La Sexta. A Catalunya la diferència encara és més gran: registra un 4,5% i necessitaria un punt i dues dècimes per atrapar la segona cadena d'Atresmedia.

L'emissora ha recuperat aquesta temporada els seus informatius, que van arrencar al gener i que, de moment, mantenen el tipus, especialment en l'edició de cap de setmana, que té una mitjana del 5,8% a l'Estat. Una de les estrenes destacades de la cadena ha sigut Otro enfoque, l'espai informatiu de Jon Sistiaga. La quota mitjana del programa queda per sota de la general de la cadena, un 4,2%, tot i que sí que és cert que l'audiència ha pujat des de l'estrena, quan va marcar un mínim de 3,6%.

Entre els pals de paller de la cadena, continua Iker Jiménez, que aconsegueix bons rendiments amb Horizonte i Cuarto milenio.

stats